28 januari 2008

Ord från en svunnen tid

Loggade in på Lunarstorm för första gången på hur länge som helst. Läste gamla bloggar. Tittade till en vän som inte längre finns. Funderade.
Läste dennes dagbok. Läste min. Hittade ett inlägg från 2004 värt att publicera på en mer respektabel sida (läs: här).
Ni som var med i 9C, kan väl kommentera. Vore kul att höra något från er. Ni andra får också säga något väl valt, självklart.

En kärleksförklaring till 9C på Bräckeskolan, Göteborg.
_______________________________________________

Söndag 20 juni 2004

9C
Det finns inte ord för hur mycket jag kommer sakna er men här kommer en hälsning till er alla.

Daniel. Vi har gått i samma klass i hela tio år minus två veckor i sexan. Det har varit en helt underbar tid, saknar dig redan. Ditt fantastiska målande och ritande smittade mig redan i förskolan och lågstadiet, ditt gitarrspelande på senaste tiden är ljuvligt och det spelar ingen roll om man sitter vid en lägereld och lyssnar på en akustisk eller om man sitter i replokalen i kyrkan med en distad elgitarr, det blir lika mysigt vad du än spelar. Jag hoppas att vi ses på Hvitfeldtska och du får lova mig att ge mig vipbiljetter till dina rockkonsterter. Lova mig det danny-boy.

Anton. Om det inte vill sig väl nu i intagningstider förstår jag inte hur jag skall klara mig resten av livet. Jag träffade dig första gången i ettan någon gång. Sedan har en stabil vänskap byggts upp och det känns förjävligt om jag inte kommer få reta dig för ”tabellpojken” eller "h+h". Hur skall jag kunna fixa engelskalektionerna och hur skall det gå på svenskan när inte du finns och svarar på frågorna. Du bytte tillbaka till min klass i sexan efter typ två tre veckor, och det hoppas jag inte att du ångrar. Jag kan inte se dig i någon annan klass. En underbar tid har det varit, en underbar tid är det och en underbar tid kommer det att förbli. Hoppas för glatta livet att vi inte släpper varandra nu. Om vi gör det önskar jag dig all lycka i livet.

Nina. Jag älskar dig gumman, vi har haft det superkul under alla år och jag undrar vart du har varit hela mitt liv förutom de två sista åren. Ditt svar kommer antagligen bli i klassrummet bredvid. Men så enkelt kan det inte ha varit. Du är min största kärlek hittills och jag hoppas att du har märkt det. Synd att det tog slut bara. Du är en helt underbart go’ tjej som lever sig in i allt du gör. Det spelar ingen roll om det är en laboration på tekniken eller en hajk med scouterna du lägger ner möda i det du gör. Du är faktiskt lite av en kämpe precis som jag själv. Jag borde lyssnat på dig den 2 maj 2003, för då skulle jag antagligen inte behövt hoppa på kryckor i en månad men körtelfebern samma år måste vara ditt fel, vem skulle det annars vara? Älskar dig för alltid lillgumman!

Calle. Vi träffades för första gången i förskolan, vi splittrades till ettan men vi fann varandra i fotbollen. Du var den bästa ända tills Ali kom men han spelar ju i pojklandslaget nu så det säger väl en del om dina kvaliteer. Du blev rädd för turkarna och slutade i fotbollen men samtidigt hade vi hamnat i samma klass. Då växte vår vänskap och den blev enorm. Visst har jag hjälpt till och fått ditt humör att gå överstyr men allt har bara varit roligt efteråt. Nu e de klart att vi inte kommer gå på samma gymnasie men vad gör det när vi kan träffas på kvällar och helger, låter som ett telefonabonnemang men men. Vi kommer alltid hålla varandra nära och du finns i mitt hjärta och mina öron. Klassens bästa golfare ska bli sveriges bäste om inte världens. Jag hoppas på framgångar och att vi ses på din framtida nyköpta herrgård i florida. JMS fårever.

Malama. Du kom till vår klass för att du var för bråkig i den andra. Det märkte vi ingenting av, jag minns då du, Simon och Bekir höll ihop i ett gäng. Suck, det var tider det. Men vi tappade varandra i fyran då vi bytte klasser. Tråkigt som tusan. Du har höga tankar om dig själv och det ligger kanske någonting till grund för det. Du är otroligt rolig och har alltid några kommentarer på lager. Oförglömlig. Jag hoppas att du inte ramlar av hästarna och jag vill se dig i något stort sammanhang där man kan vara stolt över att du har gått i samma klass som mig. Inte bara gått i samma klass. Blivit min vän för alltid. Vi har inte sett varandra för sista gången det kan jag lova. Älskar dig.

Nadia. Du har haft många drömmar genom åren. Jag träffade dig för första gången i fyran då vi hamnade i samma klass. Då hade du drömmar tillsammans med Pernilla din dåvarande själsfrände. Ett tag ville du bli advokat eller åklagare eller något liknande men nu satsar du helt klart på det du är bäst i stan på, nämligen dansningen. Du e grym. Vad vore SO-lektionerna utan dig? Det skulle varit så tråkigt och dött. Dina underbara diskussioner med Lars och avloppsmuttor med Elin och allt helt enkelt. Det har varit så tyst då du varit sjuk eller borta av andra anledningar. Harkling. Love you 4-ever.

Kristofer. Det räckte med två ord av din dikt och jag började gråta. Och du har väl sett hur många gånger Ia fällt tårar av dina känslosamma ord. Det är en sida som du aldrig visat upp förut. Klassens stora romantiker är det epitet som jag kommer komma ihåg av dig. Vi har gått tillsammans till skolan i många år nu och det har varit tomt då du varit sjuk eller bortrest. Varje morgon har du fått mig att skratta, varje eftermiddag har du fått mig att skratta, varje dag helt enkelt. Du kan få vem som helst att skratta och det är en gudabenådad gåva så ta vara på den och fortsätt förgylla andras gråa verklighet. Lycka till med livet och bli vad du än vill du klarar av allt. Saknar dig redan.

Elin. Gaisendomen kommer lätt att slå igenom på Gamla Ullevi. Jag hoppas verkligen inte att det bli det sista vi gör tillsammans. Blond i håret - grönsvart i själen, kan det bli bättre? Du kommer alltid komma ihåg mig som syster Michael och jag kommer alltid komma ihåg dig som den kaxiga 89:an som slog sig in bland äldre personer. Jag ger kanske bort min plats på Polhem till dig men det är inget jag tvekar om. Klart att en vettig människa som du är värd att gå där. Vi kommer ses på Gamla Ullevis ståplatsläktare under gaismatcherna om inte annat. Älskar dig över alla andra gaisare, utom pappa kanske då.

Michell. Vi har alltid gått i samma klass och jag minns då du kom hem till mig i stort sett varje dag och satt framför datorn och spel som Motoracer och GTA. Det var tider det. Nu ska du få äta den antagligen godaste gymnasielunchen i stan och jag unnar dig verkligen det. Du e en jättego’ kille som kan det mesta inom datorer. Du skulle knappt behöva gå gymnasiet för att få ett bra jobb inom datorbusinessen, men du är en smart pojke och utbildar dig så att du kan skapa ett nytt microsoft. Håll (kon)takten och take care. Kommer för alltid sakna dig.

Therese. Du kom och du gick. Sen kom du igen och då stannade du för alltid i våra hjärtan. Det gör ont att skiljas från dig och vem ska man nu jämföra sina provresultat med, hehe. Du äger inte bara vasastan utan hela jävla götet med din rosa kavaj. Och visst ägde vi på de sista kemilektionerna precis som du sa. Det var grymt. Vi kommer nog ses i stan eftersom du syns när du är i stan. Kommer för alltid älska och sakna dig. Pussar och kramar.

Jonas. Du kommer med din colaburk i handen på varenda lektion. Det har blivit lite kult över det hela. Visst vi har la haft lite duster under åren men det har för det mesta varit på skoj. Din frisyr äger totalt och ändra inte på den, även om Behzad och David mobbar dig för den. Du är en jävla go’ kille när du e på humör. Men man ska ha lite temprament för annars blir livet tråkigt. Vi har gått i samma klass i fyra år nu tror jag och det har varit fyra roliga år. Lycka till och länge leve colaburkens mästare!

Jasmine. Du kom till oss i sexan, helt ny och undrande. Men vi tog emot dig och du fick vänner direkt. Kommer aldrig glömma dig, om jag inte får Alzheimers eller något sånt. En riktig göteborgsk tjej som får en plats i hjärtat hos alla som hon träffar. Det är du i ett nötskal det. Men hur fasen kan du vara så lång när du är släkt med Karin Dinov och hennes syskon. Jag bara undrar. Du får ha det så gött och lycka till med allt som kommer i din väg. Håll fast vid Rickard det är en bra kille. Vi höres.

Cissi. Den verkliga poeten i klassen, det är omöjligt att inte älska dig. Det går inte bara. Du har alltid lätt till skrattet och om några år vill jag läsa om dina litterära verk i tidningarna och höra om dem på radio och tv. Du har en framtid inom vad du än väljer. Du är en sådan person som kan lyckas med allt du gör. Fredagen med stort U kommer för alltid var inprentad i mitt minne som en superkul kväll. Älskar dig vännen.

Sofia. Jag är din tyskaguru. Det är så jävla coolt så det finns nicht. Jag vet inte varför men det har gjort mig stolt på något vis. Du kom i sjuan helt ensam från Tjörn och skulle slå dig in i en klass där nu alla kände varandra. Men vi släppte in dig också och du kunde känna dig hemma. Du har kunnat vara dig själv fullt ut nu och det gör alla oss glada. Älskar dig också otroligt mycket.

Simon. Vi har gått i samma klass i nio år. Det är en lång tid men man vill att den skall bli ännu längre. Det har varit underbart att lära känna dig och jag hoppas att inte våran vänskap tar slut nu för det vill jag verkligen inte och jag vet att du inte vill det heller. När jag skall lämna in bilen på verkstad ska det bli till dig när du driver största bilverkstan i stan. Det kommer du göra tro mig. Vill inte att det skall ta slut nu. Det finns så mycket ogjort trots nio år. Vi kommer höras inom kort det är jag säker på.

Ingela. Så tyst så tyst på lektionerna och i skolan överhuvudtaget men om man bara är några stycken kompisar och dig då ser man ditt verkliga jag. Och det borde du visa upp mer. Lär man känna dig så kan man inte annat än älska din personlighet. Du har alltid ett skämt på lager men kan ändå vara allvarlig i nästa stund. Och vilken humor sen, du kan få alla att skratta och det är helt underbart. Kommer sakna ihjäl mig efter dig. Älskar dig.

Jessie,. Du fanns här från början men sen bytte du skola. Varför undrar jag. Det var ju inte nödvändigt. Stämningen i klassen lyftes ytterligare något när du kom tillbaka till klassen. Du har lärt oss att skrika högt i falsett när man blir skrämd och du har lärt oss mycket lärorikt. Supergo’ tjej som gillar allt och alla och alla sina rolfar. Fortsätt och du kommer bli känd på något sätt. På ett positivt sätt hoppas jag. Kommer sakna din galna humor och mysko tankar om världen. Love you ffs!

Behzad, Binedine Behzad. Du kom i trean och jag lärde dig ett nytt ord. Warta, det fotbollslag vi skulle bli så fästa vid i många år. Vi splittrades nästan direkt när du hamna i 4A och ja i 4B. men vi hamnade tillsammans i klass 6C och nu går vi ut skolan i samma klass. Det känns förjävligt rent ut sagt. Alltså att vi skall skiljas nu. Du är en go’ pojke när man är med dig ensam men varför förvandlas du i skolan? Det är onödigt att hamna där. Det är tråkigt för du e så underbar annars. Vi kommer ses framöver och se till att bli nåt bra nu. Älskar dig

Alla. Mer sammansvetsad klass tror jag inte finns. Man brukar ju höra om att man kan gråta när två tre kompisar splittras men när vi grät på båten grät vi för att vi skulle lämna 9C. Vi grät för allas skull och jag visste allvarligt inte att det fanns så mycket tårar i ögonen. Fy fan vad jag kommer sakna er alla. Det här är oslagbart. Så här kommer jag alltid känna och ni kommer för alltid vara mina bästa kompisar. Jag älskar er allihop och om vi inte träffas mer kommer mitt hjärta gå sönder bit för bit. Vi får aldrig tappa kontakten och jag hoppas vi kommer att ses på många urartningar och grillfester framöver. Ni är för jävla goa allihop. Utan er hade jag aldrig trivts på bräckeskolan så trist som den är. Ni har varit mitt ljus i tunneln. Ni har alltid funnits där när man behövt er. Trots många år tillsammans kommer man för alltid önska att det varit längre. Oj, så många tårar som föll under resan hem från Gotland. Oj, så många tårar som föll på skolavslutningen och aj! så många flaskor som kastades på avslutningsfesten. Men det gör ingenting för jag vet att det inte är meningen att göra någon illa eller sånt. Vi älskar varandra alldeles för mycket för det. Vi skall stå upp mot jobbiga femteklassare från Stockholm på Gotlandsbåten och vi skall stå upp för att vi älskar varandra i vårt och torrt. Ingenting kommer någonsin bli som 9C. Ingenting kommer att hyllas utav alla som känner oss, ingenting kommer få mig att känna sådan stolthet som över att ha gått i världens mest älskvärda klass. Ingenting, nej ingenting.
Detta var min kärleksförklaring till klass 9C Bräckeskolan VT 2004.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj... jag blir helt stum. Någon som faktiskt gillade sin högstadieklass. Jag trodde det var sådana som bara fanns i sedelärande berättelser för barn typ. Men häftigt. Du har lärt mig något nytt.

Anonym sa...

Varje gång som man tänker på 9c så blir man lite frånvarande. De tär så många minnen, så många skratt, så många tårar och så många vänner. Det går inte att tänka på en enda episod från de fyra åren utan tat man försjunker i sig själv.. Många av oss har växt ifrån varandra, men jag vet att många utav oss kommer att vara vänner för livet. Jag älskar allihopa och hoppas att många utav oss går in och läser detta. Kanske dags för en liten återförrening snart? Och förresten, har du (eller någon annan) möjligen Kristofers dikt? Jag minns att jag grät floder när jag läste den och vill gärna läsa den igen.. :) puss Tc

Anonym sa...

Den som gillade skolan´har kanske ett tråkigt vuxenliv?Tomt och innehållslöst-kan också vara skolans sadist´som längtar efter offren?De finns nu´på psykiatrarnas soffor och gråter över sina förlorade barndomsår!

Dinov sa...

Haha.. "Jasmine, Hur kan du vara så lång när du är släkt med Karin Dinov?"
Jo, för att hennes mamma är lång, som inte är släkt med mig. ;)
//Karin Dinov.