29 december 2007

4/4 2007

Fjärde och avslutande delen av denna årskrönika i fyra tårtbitar. Här kommer den.

Oktober
Vi reste till Stratford-upon-Avon för att uppleva Shakespeareteater i form av Twelfth Night (Trettondagsafton). Lyssnade på Lasse Lindh och såg stjärnor falla när jag låg på stranden. Satt på Internetkafé och såg på Sverige-Nordirland och flyttade in i en lägenhet tillsammans med tre tjejer. Det blev en positiv upplevelse. Min dator bestämde sig för att radera allt personligt på hårddisken och jag bestämde mig för att försöka bli mindre materialistisk. Besökte London för första gången. Spännande överlag och José González tog över. Dessutom drack vi öl och pubade fotboll.

November
Såg än fler stjärnfall och klämde ur mig uppsatser. Jag skällde ut havet, vinden och fåglarna på taken. Promenerade längs Seafront och njöt av Ebbots röst som slickade mig i öronen. Och så bankades det in engelsk grammatik. Second hand-fyndade och myste i North Laines, uppfann CHAOS-fussball och gick på pubquizar. Fick dånvimpen när GAIS gjorde sig av med Roland Nilsson och Hasse Gren men blev desto lugnare av Magnus Pehrssons första intryck. Anton och Wictoria kom och hälsade på, vilket uppskattades oerhört mycket. Dessutom drack vi öl och pubade fotboll.

December
Jag drömde skumma mardrömmar och det bakades lussebullar på Second Avenue och drack glögg gjorda på vin ur flaskor med sneda halsar. Slet, inte som ett djur, men i alla fall lite grann för att lära in och om texterna till Text & Culture Exams, och det lyckades till slut. Poesikväll i Kemp Town var inte så dumt. Jag och Hanna höll på att blåsa till havs och så firade vi Sigrids födelsedag och jag blir misstagen för engelsman vid pissoaren på en pub. Lucia firades i en kyrka i Hove och det dansades svenska sånger i församlingsgården intill. Den 17:e kom jag till Sverige igen med oerhört blandade känslor. Främling i sitt hem. Umgicks med gamla vänner och så i ett par dagar innan jag reste till Östersund. Blev förälskad i min iPod Touch och mina drömmar om en ickematerialistisk Michael dog där. Julfirande med släkten. Dessutom drack vi öl och pubade fotboll.

Nu är det endast två dagar kvar på det här berg- och dalbaneåret 2007. Det kommer antagligen bli ett mycket lugnt nyår precis som vanligt. Stannar här i Ås där man inte kan göra speciellt mycket annat än uppleva tolvslaget framför teven och lyssna på när alla går och lägger sig en kvart senare. Lamt, men lugnt. Jag får hoppas att det nya året blir lite mer jämnt, men att den håller sig över medel på humörskalan där 10 är glatt och 0 är becksvart.

Inga kommentarer: