11 maj 2006

Fotboll är livet.

Men, är det inte en liten dålig förlorare som bor i Christoffer Andersson? [artikel]

Om man inte blir uttagen till VM och inte är Mellberg, Ibrahimovic eller Ljungberg med flera, ska man inte gå ut och vara öppet besviken i media. Det visar bara dåligt omdöme.
Det är som att svära i en anställningsintervju.
Dessutom visar Aftonbladets undersökning att nästan 50 % av de 23 746 personerna som röstat inte saknar varken Andersson eller Alexander Östlund.
Klart att man blir besviken om man inte blir uttagen. Men jag förstår Lagerbäcks beslut till fullo. Christoffer Andersson är i mina ögon inte en man för ett VM-slutspel. Han fungerar i ett kval, där vi kan tänkas möta flera blåbärsnationer och vi behöver gå runt på fler spelare. Anledningen till att han varit med i så många matcher antar jag är att Lagerbäck har velat testa honom. Att spela i kvalmatcher och träningslandskamper ger definitivt ingen fribiljett till VM. Andersson håller inte måttet när det kommer till de stora matcherna. Niclas Alexandersson har mycket större erfarenhet från stormatcher och har dessutom varit briljant på IFK Göteborgs mittfält i år och förra året. Detta kan bli hans höjdpunkt på karriären.
En startelva i dagens läge, enligt mig, i Landslaget ser ut som följer:

Målvakt: Andreas Isaksson (Stade de Rennes)
--
HBack:Teddy Lucic (BK Häcken(!?) )
MBack: (kapten) Olof Mellberg (Aston Villa)
MBack: Karl Svensson (IFK Göteborg)

VBack: Erik Edman (Stade de Rennes)
--
HMittfält: Christian Wilhelmsson (Anderlecht)
DefMittfält: Tobias Linderoth (FC Köpenhamn)

OffMittfält: Kim Källström (Stade de Rennes)
VMittfält: Fredrik Ljungberg (Arsenal)
--
Forward: Zlatan Ibrahimovic (Juventus)
Forward: Henrik Larsson (FC Barcelona / Helsingborgs IF)


Kommentarer:
Målvakt: Ingen tvekan. Stormålvakt i Frankrike. Säker och bra i landslaget. Självklart val. Rami Shaaban är tvåa för mig.

Backlinje: Hur fasen vågar jag satsa på blott 22-årige Karl Svensson från IFK Göteborg? Jo, varför skulle jag inte våga det? Jag gillar inte riktigt Petter Hansson som spelare. Då tycker jag vi kör igång ett nytt mittbackspar istället. Låt Mellberg och Svensson träna ihop, leva ihop och göra allt ihop. Typ. Då stoppar vi Owen och Rooney (ifall de kommer till spel). De andra är självklara, trots skadeproblem.
Mittfält: Jag vill bibehålla stommen, det vill säga: Isaksson - Mellberg - Linderoth - Larsson med grenarna Edman och Ljungberg. Redan nu spelar två av dessa i Rennes. Kim Källström blir därför naturlig mellan Linderoth och forwards. Större stomme i laget alltså. Kim kan få sitt ordentliga genombrott i VM. Chippen för offensivens skull, dessutom verkar han gilla att spela mot England, det såg vi i Jubileumsmatchen hemma på Ullevi. Kanske skall vi, mot Paraguay, spela med "Alex" på högerkanten dock. Det kan behövas mot spelskickliga sydamerikaner.
Forwards: Larsson gör alltid sitt jobb. Gör han ett mål i varje match har vi stora chanser. Zlatan kommer till VM mer revanschsugen än någonsin. Klart att turbulensen kring honom inte gör honom bättre, men jag tror han vill visa vad han går för.
Håll dessutom ögonen öppna för Rosenberg. Ser honom som ett bättre vapen offensivt än Mathias Jonsson. Behöver vi säkra sätter vi dock in Jonsson.

Inga kommentarer: