16 augusti 2006

Fotbollskväll.

U21-landskampen gav mig ett litet hopp inför framtida svenska fotbollsinsatser.
Relativt högt tempo mot ett svagt motstånd i form av Makedonien U21. Snabba passningar efter marken. Lite väl mycket felpass, men jag tycker det ser rätt bra ut.
Det hela trots att jag bara såg Sveriges 1-0 mål av Henok Goitom.
Matchen slutade 3-1.

Tyskland - Sverige. Helt klart värre än i VM. Elmander blev alldeles för isolerad på topp. Till och med Glenn Hysén kunde ju se det. Jag bävar något inför FIFA 07, då Henrik Strömblad och Hysén skall kommentera. Floskler åt alla håll och kanter väntas.
Dessutom:
Släng ut Anders Svensson. Så länge han försöker sig på finter som går hem i allsvenskan. Finter som är så långsamma att min döde farfar skulle hunnit med och brutit. Jag hoppas trots det på att man testar uppställningen fler gånger, framförallt kanske mot lite sämre motstånd och än mer framförallt med Fredrik Ljungberg som släpande forward.

England - Grekland. Rolig första halvlek från Englands sida. Att David Beckham inte fanns med på plan märktes absolut inte. Det krävdes att jag sa det till min pappa för att han ens skulle tänka på det.
Som jag förklarade för Sigrid förut:
David Beckham har två egenskaper.
1) En riktigt bra högerfot, men det är inte det viktigaste att ha som fotbollsspelare.

2) Ledaregenskaper - något som han sade nej till när han gav kaptensbindeln till John Terry.
Nu återstår en medelmåtta. Ingenting för en startelva i det engelska landslaget.
Han får anses hur snygg som helst. Ingen Becks i England. Punkt slut.

Andra halvlek fick Grekland lite återupprättelse och kunde i ärlighetens namn faktiskt gått i kapp Englands 4-0 ledning med lite tur. Men nu hade man inte tur och England hade Ashley Cole på mållinjen. Så 4-0 it is, och engelska tabloider kommer hylla sin nya manager. Engelsmannen McClaren.

Förresten går den utmärkta fotbollsdokumentären Fotbollens ABC på SVT2 just nu. John Cleese är för go' den gûbben.

Inga kommentarer: