13 september 2006

Pratglad.

Mjo. Nu har jag varit hemma i snart två och en halv timma. Anton sitter fortfarande på lektion. Bittert för honom. Även om det kanske känns som en liten smädelse så är det faktiskt en ömkans tanke åt, till och för honom. Allt brukar ju jämnas ut i längden.

Fick en redig sovmorgon av underbara Inger i dag. I och med att jag inte tror att hon läser min blogg, så är det inget fjäsk eller hur? Lite tack vare Gunnar också, och han tror jag än mindre läser elevers bloggar.
Så i morgon börjar jag inte förrän 11:40 när jag egentligen skulle börjat 08:00. Det är skönt.
Slutar 14:10 också. Ännu skönare.
Gillar den här veckan i stort.

Skön läxa i filmkunskapen också. Läsa en analys på tio sidor i boken för att se hur den är gjord och få en vinkel. Sedan se på filmen på måndag. Filmen är George Lucas klassiker från 1977 Stjärnornas Krig (Star Wars). Rätt chillat om man säger så.
Får se filmen igen och dessutom läsa en analys som vidgar ens allmänkunskap. Fantastiskt. Sånt här gillar jag. Och så undrar jag varför man gör så otroligt långa filmer nu för tiden. Det finns knappt några normala tonåringar som vill sitta i tre timmar för att se en film. Det låter lite otroligt, för att sitta eller ligga ned i tre timmar är ingenting onormalt för en tonåring, men att hålla fokus så länge är jobbigt. Såg på Brandsoldaten (The Fireman) av och med Charlie Chaplin på dagens lektion, det är 20 minuter lång hysterisk, tidig filmkomik. Stumfilm dessutom. Man sitter och fnissar mest hela tiden trots att man bara kan uppfatta visuella intryck. Tänk då, om man gör korta (upp till en timme) långfilmer som är hysteriska istället och dessutom med ljud. Jag tror själv att jag inte skulle få nog av dessa filmer. Blir lite billigare möjligen också.
Filmen på TV4 i går kväll var hysteriskt rolig. Titta vi flyger (Airplane!) hette den och var en enda lång skrattsalva egentligen. Tyvärr kunde jag inte se den fullt ut, utan var tvungen att skriva och sammanställa ett grupparbete i Svenska. Men så fort jag vände huvudet mot teven fastnade jag en stund och skrattade gott.

Hoppas den går snart igen så jag kan få se den ordentligt.

Ikväll är det mer fotboll. Andra matchdagen i första gruppspelsomgången. Resterande 16 lag går in i turneringen. Får nog zappa mellan Sexan och Viasat Sport 1. Alltså mellan matcherna FC Köpenhamn - Benfica och Lyon - Real Madrid. Hoppas innerligt att Kim Källström får chansen i alla fall i över en kvart mot Real. Vore kul för honom och för hela Sveriges fotboll egentligen.

Nog tjôtat. Dialekt-CDn blev en mindre succé förresten.

1 kommentar:

Författaren sa...

Varsågod.
Haha. Lustigt, för exakt den tanken slog mig på lektionen idag också. Eller jag tror faktiskt att den slog till mig under Lars Philips tramsande om laddningar och potentialer. Nåväl. Hans kreativitet var till synes oändlig, och med tanke på vilka möjligheter som finns idag skulle han nog vara så bra som OÄNDLIG^2