23 oktober 2006

USA.

Ligger i sängen och skriver min första USA-blogg.
Vi tar det väl från början.

04:00 Söndagen den 22 oktober.
Vi låser dörren och lastar in våra väskor i bilen. Åker till Landvetter.
En halvtimme senare checkar vi in vårt bagage. Tog lite lång tid, men med den fördelen att nu hade vi bara en och en halv timme kvar innan vi skulle boarda. Denna tid ägnades åt att titta på konstigt folk som skulle med samma amsterdamplan som oss och att läsa nyhetsraden som rullade förbi gång på gång på gång på gång.
Nåväl.
Ett litet plan med den äckligaste stewarden någonsin. Han såg så holländsk ut, att det inte var riktigt klokt. Krulligt svettigt hår, stor näsa, dubbelhaka och tendens till ölmage. Jag kan tänka mig att det första han gjorde när han kom hem från jobbet var att sätta på sig organgea kläder, träskor och plockade tulpaner med en joint mungipan.
Typ.

Nåväl.
Första gången jag flyger sedan jag var 2 år gammal. Och det räknas ju inte eftersom jag inte har något minne från det.
Lite halvcreepy och med tanke på cellskräcken man fick på detta lilla plan som inte ens var halvbesatt, blev man lite orolig. Ingen sömn på detta plan som endast tog en timma och tjugo minuter. Om ens det. Dock frukost. Gott. Apelsinjuice, fullkornsbulle med ost och sedan någon russinbulle och kaffe som "efterrätt".
Haha. Det roligaste var, förutom att snacka skit med mamma om den holländske (vi flög med KLM, så det kanske förklarar en del..) stewarden, när killen som satt bakom mig ensam började applådera när vi landat. Ingen följde hans väg. Roligt.

Landat och klart i Amsterdam. Det är riktigt roligt att springa förbi alla på sådana där rulltrottoaren upptäckte jag. Nåväl. En mängd indier gjorde mig orolig. Kändes som ett litet hot på något vis. Men indier är inte farliga.
Kontroll i Amsterdam. Vi blev placerade vid ett litet bord för att svara på vad vi hade i väskorna och vilket syfte vi hade med resan. Stressad och humoristisk holländare som i sin iver i att vilja vara rolig måste hejda sig, ty det här är allvarliga saker. Det gjorde ett sådär intryck kan man väl säga.
Väl inne på planet blir man riktigt avundsjuk på de "äggstolar" som World Business Class åker i. De skulle ju få se på en mängd filmer också. Vi skulle inte få så många, tydligen. Men i economy fanns det i alla fall tv-skärmar i nackstöden och jag blev lycklig. Så fort jag fick hörlurarna var det dags att utforska det lilla mediacentret. Upptäcker att jag OCKSÅ kan se alla de där filmerna! Även fast det står annat i broshyren! Haha. Aldrig lita på sånt igen. Så jag har nu sett "Click!", "Devil wears Prada" och så hade jag möjlighet att se på "Gustaf II" och "Cars" och en massa filmer till. Men jag kände för lite pumpande testosteron så jag satte på "Fight Club" under de sista timmarna.
Dessutom en musikdatabas med mängder av låtar så man kunde sätta ihop sin egen fantastiska spellista och lyssna på. Några spel också. Bland annat Msn-klassikern Bejewewlled. Tror ni att jag kunde sova något på planet?

Här kommer en liten loggbok jag förde på planet:
+ Snart uppe på 1500 meters höjd efter 3 minuters flygfärd. Det nyaste planet företaget har i sin befattning är det minsann. Sitter bredvid en amerikansk tjej. Hon verkar blyg och försynt, men jättetrevlig annars. Verkar inte vara speciellt många svenskar på planet. Inte sett eller hört någon hittills. Varken i gaten eller här på planet.
+ Hm. Nu fick vi någon konstig grön lapp att fylla i så att vi kan komma in i USA, typ. Mycket skumt. Typ svara ja eller nej på frågor som denna: "Har du någonsin varit inblandad i spionage, terrororganisationer, eller var du inblandad i Nazitysklands aktioner under åren 1933-1945?" Hm. Jag tror jag svarar ja?
+ Nu åker vi i 919 km/h på 10183 meters höjd och utanför fönstret är det -57 C. Passerar Grönland. Jisses.
+ Nu har jag till och med gjort en grundlig analys av Fight Club. Ätit lunch och middag och snart kommer en macka till. Jag gillar det här. Min amerikanska granne var förresten inte amerikansk utan, något så ovanligt som en tysk med fantastisk engelska. Nåväl.
+ 45 minuter kvar. 11478 meters höjd, -47 C och inne i amerikanskt luftrum.

Nu hinner jag inte skriva mer. Måste åka iväg. Ska till min mammas moster som bor fem minuter bort. Får se vad vi gör idag. Fanns planer på att åka till Mall of America. Världens största köpcenter tydligen. Med inbyggd nöjespark. Mittemot ligger IKEA. Hm.

3 kommentarer:

Sis sa...

Då är det ju självklart att du går till Ikea eftersom det inte finns hemma!

Anonym sa...

haha..klockren beskrivning av Holländare i orangea overaller och joint i mungipan^^

En fråga också:
Pratar man(du) mycket med de som man sitter bredvid på planet på långflyg? /oerfaren flygare

Författaren sa...

RE: Sis
Självklart! Nja. Men det kommer säkerligen bli Ikea Någon gång under tiden här.

RE: Anton
Nja. Pratade knappt. När hon kom och satte sig. När hon undrade hur fjärrkontrollen fungerade och så vidare. Mest praktiska saker och så. Lite prat om hur maten var och filmen var. Inte mer. Sammanlagt fem minuter under 8 timmar typ. ^^

RE: eknander
Ja, det var skönt. Åh! Värsta krispigt. Har du!? Va gla' jag blir! Härligt. Saknar dig också.