03 juni 2007

DET FINNS FÖR MÅNGA DANSKA IDIOTER I DAG

Mitt uppbyggda låtsashat mot danskar grundades en gång av Ernst-Hugo Järegårds replik i Lars von Trier-serien Riket. Fortsättningen var då mina föräldrar klagade över gröten i halsen på dem. Det kan jag hålla med om, det låter lite roligt. Men det var inte därför de var danskjävlar. Det fanns ingen direkt orsak till det.

I går fick jag min förklaring till varför man varje gång man träffar en skåning tänker ”danskjävel” i ett sarkastiskt ögonblick. Det fanns inte bara två danskjävlar på planen i går. Det fanns många och jag tänker inte lägga tyngden på idioten Christian Poulsen eller på idioten som kallar sig supporter. Jag vill i stället se ned på publikvärdarna som satt där huliganen tog sig in. Okej, det kan vara svårt att hinna med en person som rusar in i förstaläget. Men det andra då? Och tredje? Fjärde?

I Sverige har man hyrt in biffar från lag från elitserien i amerikansk fotboll, för att kunna brotta ned eventuella inkräktare på högriskmatcher. Tackla. Mula. Krossa.

De ansvariga i Danmark kan inte ha undgått att se matchen som en högriskmatch. Danska supportrar ska förvisso vara ansedda som ett av de gladlyntaste sällskapen, men i ett land där ölen flödar i långt större utsträckning än vad vattnet under Öresundsbron gör, kan vad som helst hända egentligen. Det gjorde det i går också. En supporter tog sig in på planen och attackerade domaren. Förvisso inte med den kraft som under Djurgårdens hemmamatch för ett antal år sedan då Anders Frisk blev nedsparkad, men det är fullt tillräckligt för att domaren skall ha rätt att avbryta matchen. Jag är naturligtvis bestört över det som hände. Men jag är mer bestört över vad som hände efteråt.

Det var ingen som brydde sig om 29-åringen, som nu är satt på fri fot.

Vakterna tvekade. De ville inte beträda planen och få böter verkade det som. Man får inte böter. Man blir snarare hjälte om man kan slå ned inkräktaren. Han är fotbollsälskarnas fiende och skall slås ned med våld om det så behövs. Det var spelarna, som också skall skyddas av vakterna, som tvingade av supportern från planen. Vakterna föste upp honom i publiken igen.

Väl där kunde han gripas av polis.

Efter att spelarna och domare lämnat planen kommer ytterligare en idiot in på planen. Han tillåts ta bollen, som ligger på Danmarks straffpunkt, och driva över den hela vägen över till Sveriges mål och lägga in bollen i mål. Den danska publiken jublar. Ingen verkar ha en tanke på att gripa honom. Det är en rush på hundra meter som killen gör i maklig takt. Inte förrän han har kommit fram och är på väg att vandra av planen kommer någon och tar tag i honom med alldeles för vänliga händer.

Någon minut senare kommer en ytterligare person in. Han zoomas in av tevekamerorna när han springer rakt över planen på andra ledden. Det är dryga femtio meter han får springa och han kan lugnt klättra över staketet ut i publiken igen. Ingen gör någonting.

Tre separata händelser med ungefär samma förlopp. Tre likadana ingripanden. Tre värdelösa ingripanden av vakter och publikvärdar.

I dag har Christian Poulsen fått ledigt från träningen. Jag undrar vad han gjorde istället. Hela Danmark känner avsky mot hans tilltag mot Rosenberg.

I dag har den 29-årige dansken som arbetar i Göteborg blivit satt på fri fot, fortfarande misstänkt för misshandel. Jag undrar vad han gjorde när han kom ut från polishuset i Köpenhamn. Hela Danmark känner avsky mot hans handlande som ledde till den bittraste förlusten i historien för danskar.

Jag undrar vad alla de vakter som ser vad de ställt till med, när de ser vilka konsekvenser ett ögonblick av tappat fokus har gjort för hela det danska folket. Att inte springa efter huliganerna ser jag som det största sveket.

Nu hoppas jag att vi i Sverige kan visa var skåpet skall stå i september då landslagen möts på Råsunda. Om någon försöker ta sig in, skall amerikanska fotbollsspelare stå i järnring för att hindra inkräktare. Kommer någon på något vis in på planen skall inkräktaren ligga under gräsmattan efter den skoningslösa behandling jag kräver från den svenska säkerhetsmakten.

Inga kommentarer: