02 juni 2007

HEJA SVERIGE FÖR HAELLVIDHE!

Det är lördag. Jag sitter och väntar på fotbollsmatchen. Jag vill ta en kall öl och titta på fotbollen. Svära åt domarhoran* och danskjävlarna**.
Knappast att jag får det.

Dels kommer jag inte få en öl av mina föräldrar.
Dels kommer jag inte få svära inför mina föräldrar.
Fotbollens läktarkultur skall nog inte praktiseras inför föräldrar.

Hockey är lite mer fint. Då kan man ta med sina föräldrar. Äta popcorn och mysa i stolar.
Enkelt uttryckt:
Fotboll är ståplats så det skriker om det.
Hockey är sittplats så det skriker om det.
Men det är bara fotbollen som märks.

*Ja, om han är mutad så har han ju väl låtit sig köpas för pengar och då kan man dra en liknelse.
** Jag citerar endast Ernst-Hugo Järegård.
Fast det är mina egna ord trots allt.

Inga kommentarer: