08 juli 2007

SVENSKSKOTTSKA DJUR

Och förresten. Det är i och för sig en veckogammal nyhet men den är fortfarande lika bisarr.

I Skottland finns det inga älgar och det har inte funnits några på ungefär tusen år.
Nu ska man plantera in jämtländska älgar i en gigantisk inhängnad för att de skall acklimatisera sig, förökas och bli en naturlig del av den skottska djurfloran.

Det låter helt otroligt, men är helt sant. Man gör det för egen skottsk stolthet och för att kunna öka turismen. Jösses.
Risken är ju dock att älgarna rubbar de redan nu levande stammarna av rådjur och liknande. Nåväl. De får väl stå sitt kast. Jag skrattar och skrockar gott åt dem.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag grät av skratt när jag läste det första gången. Fortfarande lika roligt.

Marcus sa...

Är jag den enda som inte hört talas om det här tidigare? Nu får jag skämmas... :$

Anonym sa...

Bara dom inte blir skjutna i kiltlandet..hehe ^^

Författaren sa...

tc
Återigen. Stor humor!

marcus
Ja, du får nog skämmas lite. Men det var inte direkt någon förstesidenyhet så du har fortfarande äran i behåll.

bella
Eh, haha. Jag tror halva meningen med att plantera in dem där är för att skottarna skall få någonting annat Loch Ness-odjur att jaga. De är ju inte så bra på att fånga något. Vill nog känna av lite jaktlycka.

Anonym sa...

Men jag menande mer 'skott' liksom...haha!

Författaren sa...

bella
Hur fasiken kunde jag missa den? Jag är nog inte göteborgare på riktigt i alla fall.