31 december 2007

Ett nyår med tiotalet nyktra ögonpar

Först nu börjar jag gäspa. Det betyder att det kommer ta ytterligare ett tag innan jag är i slag för sömn. Att sitta uppe sent på natten och läsa andras bloggar har blivit min nya fritidssysselsättning. Det och att snyta mig. Min traditionella julförkylning vägrar ge med sig. Som ett lock ligger den över min energibytta och vägrar släppa ut den där extra som behövs för att kunna göra någonting konstruktivt.

Att vara i Östersund är för mig semester allt som oftast. Egentligen är det väl precis som vanligt, men det är ett miljöombyte alldeles lagom för att komma ikapp med sig själv. Andas in en gång till för att sedan dyka under vattnet i Göteborg igen. Sedan är det ett andetag och en vändning, påsk här i norr, ett andetag till och målgång. Då är vi framme vid sommaren och då är framtiden än mer oviss än i dag.

Tänker lite på vad jag egentligen gör här uppe. Träffar släkt och kanske någon av Sofias kompisar. Andas in och ut. Irriterar mig på mormor och vill egentligen bara vara i fred som nu på natten. Lyssna på musik och njuta av den ljusa norrlandsnatten. Idyll, helvete om vartannat. En nackdel med det här levernet är att jag inte har en aning om hur ett nyårsfirande ser ut. Ni som firar nyår med vänner vet nog vad jag menar.

Mitt nyår ser ut så här. Vaknar och man gör ingenting speciellt på hela dagen. Skall vi vara i Strömsund åker vi dit vid ett-tiden för att fika och äta middag. Skall vi vara i Östersund åker vi dit vid ett-tiden för att fika och äta middag. Skall vi vara i Ås stannar vi här vid ett-tiden för att fika och äta middag. Hur som helst kommer kvällen vara kantad av mormors favoritsketch Grevinnan och Betjänten, sedan får man se vad teve-tablån erbjuder.

Strax före tolv är det alltid SVT som står på och vi tittar på en huttrande Jan Malmsjö som läser in året tillsammans med klockornas ringande. En ciderflaska öppnas och vi får ett glas var. Kvart över tolv är vi på väg hem, eller till sängs om vi är hemma. Det var år sedan vi ungdomar tävlade om vem som kunde hålla sig vaken längst. En trist tillställning det med, i mormors hus där väggarna är tunna. Så brukar mitt nyår se ut. Det känns som om jag går miste om något.

Och det ser inte ut att bli någon skillnad i år.
Hur ser ert nyår ut? Skall jag behöva vara bitter egentligen?

5 kommentarer:

Pauline sa...

hey, nyår kan vara den mest hypade kväll på hela året. (möjligtvis undantaget midsommar eller valborg, men ändå). Själv ska jag fira i göteborg med 2 vänner och 98 personer jag inte känner. Kommer bli, hrm, spännande, om inte annat :) gott nytt år på dig!

Anonym sa...

Gostei muito desse post e seu blog é muito interessante, vou passar por aqui sempre =) Depois dá uma passada lá no meu site, que é sobre o CresceNet, espero que goste. O endereço dele é http://www.provedorcrescenet.com . Um abraço.

Författaren sa...

pauline
Jo, det där med överskattning har jag hört i och för sig. Ett nyår i Göteborg är nog aldrig fel! Läskigt med så många okända ansikten bara. Men det blir la vad man gör det till! Gott nytt år på dig med!

crescenet
Dô, på den här bloggen snackar vi göteborgska.

Anonym sa...

håller med pauline där.. överskattad kväll nyår alltså.. hurm- meen jag hoppas iaf du får ett gott avslut på detta år , så ses vi nästa år (:

/vanda

Anonym sa...

Innan nyår ska alla möjligheter av fest grundligt undersökas så man vet vilken man ska gå på och självklart gå till den som är bäst. Detta leder ofta till att ingen bestämmer sig och man sitter och funderar lite på ifall det verkligen är roligast på den man har hamnat på.
2007 slutade för min del väldigt trevligt hemma hos Anton med middag och ljug (spelade rapppakalja). Sedan har man ju den tendensen att stanna uppe väldigt länge men det hänger nog i sig från när man var liten då denna afton var enda gången man verkligen fick vara vaken.
Nu är de upp till dig att avgöra ifall du missa nåt?