21 december 2007

KARMA

Dags att sluta grubbla. Börja sova.

Men det är trist att sova.
Bäst jag lyssnar på lite Bloc Party.

Let's drive to Brighton on the weekend.

Fast jag måste antagligen skriva av mig lite.
"What goes around, comes around", karma och liknande uttryck tror jag på fullt ut. Eller åtminstone vill jag hoppas att det är så. Ibland fungerar det skrämmande bra det här med karma. Sköt dina kort väl och du kommer finna lycka från andra håll. Var elak och dum och det kommer straffa dig.
Jag vill gärna skrika det i ansiktet på personer som förtjänar det. Men det gör jag inte. Däremot blir jag konfunderad när det händer en rad dåliga saker för människor som inte gjort någonting elakt. Jag kan i och för sig se en viss tanke som någon slags domare går på, men den är långsökt. Relevant, men inte i direkt koppling.

Är livet så här orättvist?
Eller rättvist, bara att vi inte tittar tillräckligt noga på detaljer?

Jag är naiv. Människoälskande. Mänsklighetsälskande. Tror på människan.
Ska jag sluta med det? Blir jag klokare? Eller bara bitter?

2 kommentarer:

Anonym sa...

mmmh intressant fundering där.
jag är också en av dem som är sådär naiv, trots nitar är jag det ändå...:S ocj jag tror man blir en bittter jävel om man slutar med det helt, kanske släppa det lite och kontra med lite sund-egoism.? Nä nu ska jag dra nord öst ut.
hej hå
god jul!

Författaren sa...

vanda
Men man vill ju tro det bästa om alla, eller? Så då är det väl bra att vara naiv, eh? Jag får kortslutning bara jag funderar mer på det. Behöver några sena nätter för att bli mer förstående.
God Jul i Småland.