03 februari 2008

Trollkarlar och vampyrer

Jag och Anton begav oss till Draken för att bli överraskade och det blev vi. Vi bjöds på en omogen trollkarl som fick oss att skratta och en duktig ung vampyrska som skrämmer livet ur 80-talsstockholm.

Den första filmen, kortfilmen Istället för abrakadabra är en riktigt rolig saga om en tjugofemårig kille som bor hemma och hans största dröm är att bli trollkarl. En ny kvinnlig bekantskap flyttar in i huset bredvid och i ett desperat försök att erövra hennes hjärta, och dessutom hans fars förtroende, uppträder han på sin pappas barnkalas. En dröm blir sann.

Huvudakten, vinnaren i Nordisk tävling, heter Låt den rätte komma in och handlar om Oskar, 12 år, som träffar flickan Eli, en vinterkväll vid en klätterställning. Hon har nästan inga kläder på sig och är nästan spöklik i hennes rörelsemönster. Ett antal underliga mord sker och så har 1982 års Blackeberg blivit ett hem för en vampyr. Det är en vacker historia, men en stor portion humor iblandad. För att vara svenskt, är det riktigt bra specialeffekter såsom Per Ragnars uppfrätta ansikte och den i brandsatta sjukhussängen. Jag är imponerad och tycker mycket om den här filmen. Avslutningsscenen är upprörande och äcklande, men även rörande och vacker. Oerhört bra skådespel från barnen, måste medges.
Spännande. Snygg. Sjuk.

"Och då så skulle han putta ned mig i vattnet... Men då hade jag en pinne!"

Nu ska jag äta pappas hemmagjorda semlor, godast i stan, och invänta Super Bowl XLII.

3 kommentarer:

Frankie boy sa...

Jag läste faktiskt den boken förra våren. Som jag minns det var den ganska röten men småfyndig. Det bästa var att det visade sig att bruden inte var en brud utan en snubbe...

//L

Frankie boy sa...

Jag läste faktiskt den boken förra våren. Som jag minns det var den ganska röten men småfyndig. Det bästa var att det visade sig att bruden inte var en brud utan en snubbe...

//L

Författaren sa...

frankie boy
Verkligen? Jag hade inte en aning om att det var en bok från början, gick bara dit på chans. Men se filmen någon gång. Den var bra... för att vara svensk. Jävligt psycho egentligen. x2