04 mars 2008

En ny synvinkel

Det är ett underligt blått sken som fyller mitt rum just nu. Persiennerna är uppdragna för första gången på flera veckor. Det blå skenet ger ett skumt ljus som gör att det inte går att få ordentlig skärpa på något föremål. Ett organiserat kaos i mitt rum ligger nog också till grund för fokuseringsproblemet. Jag började nämligen att rensa på mitt skrivbord, och lade allting i min säng istället. Allting började väldigt bra och jag dammtorkade i en väldig iver över att få omorganisera och leka heminredare, men när jag försöker ställa tillbaka prylarna är det, just det, samma prylar som hamnar på samma plats igen. Så som jag, dyrt och heligt, lovade att slänga, sälja eller skänka bort ting jag inte vill ha längre.

Men nu går jag fram med stora dammsugaren. Allt oväsentligt sugs in som i ett svart hål och jag känner mig bättre och bättre för varje pryttel som försvinner. Duktigt. Det krävs så lite. Ett nytt utkikshål och så är man på gång igen.
Det började i går kväll, när jag tog tag i saker. Nu fortsätter det. Herregud, jag skall på en infokväll imorgon. Det blir bra det här.
Det blir bra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

oohw. jamen de blir nog bra. de blir de oftast...

Författaren sa...

vanda
Ja, det är lite irriterande hur man oroar sig alldeles för mycket för ofta. Det blir ju bra till slut ändå.

Anonym sa...

Känner igen de där så väl! Man tänker att nu ska man rensa undan lite i en låda så annat kan komma ner där men det slutar med att det man ville ha ned hamnar i lådan och de som man ska "slänga" hamnar där det andra låg innan. Resultatet blir även att man aldrig hittar dem när man sedan behöver dem då de inte ligger som det brukar.
I-landsproblems mästarinna har talat.