18 mars 2008

Handkrämsknark

Alltså, nog för att jag störde mig på det mesta i dagens hockeymatch, men framförallt störde jag mig på expertkommentatorn som hela tiden envisades med att säga "frekvens" istället för "sekvens". Snälla, ge honom en ordbok i julklapp.

För övrigt.
Jag hade världens underligaste dröm i natt. Vi var ett gäng killar och tjejer på okänd ort. I en sunkig lägenhet. Plötsligt började någon smörja in sina händer med lite handkräm och säger att det är en helt fantastisk upplevelse. En annan får tuben med handkräm och kletar in även ansiktet i det. Jag skall också prova, men klicken som jag tar i handen tar slut så fort att jag måste ta mer, och mer, och mer. Sedan är allting en enda värld av psykedeliska tomtar och dunkadunkamusik.

Jag upptäcker att allt ljus är för starkt och jag kisar konstant, men även om jag kan titta, så bestämmer jag inte över mina egna ögon längre som rycker och sliter i musklerna. Till slut tar jag mig upp ur soffan där jag suttit hela tiden, för att märka att jag är femton meter lång och har en hals som kan vrida sig runt en lyktstolpe ett par varv utan problem.

Snurrig och frånvarande kommer jag in i badrummet där jag tittar mig i spegeln och ser hur ögonen flyttar sig från sida till sida, och det är omöjligt att få dem att stirra framåt som en normal människa. Jag blundar och när jag inser att det antagligen är en dröm, öppnar jag ögonen så försiktigt jag bara kan. Kramp i ögonmusklerna har jag hört ska vara obehagligt.

Pauline. Du är inte ensam att ha konstiga drömmar.

3 kommentarer:

Marcus sa...

Ehm.. Ursäkta mig här... Men det heter faktiskt psykadeliska. Vi ska fixa en ordbok till dig med, oroa dig inte. ;oP

Författaren sa...

marcus
Fast inte enligt Nationalencyklopedin, som säger att det stavas "psykedelisk(a)". Så det så, ingen ordbok till mig - även om det hade varit trevligt.

Marcus sa...

Ajaj, där åkte man dit. Jag skyller allt på mina svensklärare som misslett mig i alla år. ;o)