17 april 2008

En stund efter Being John Malkovich

Nu har jag fått lite bättre grepp om filmen, tror jag. En gnutta mer överblick på hela historien och varför, när och hur saker och ting händer. Det klirrar till rejält då och då innanför skallbenet.

Men jag håller lite till på en mer utredande text. Men jag kan än så länge säga att jag tycker att tanken bakom filmen är genial - och även jag har varit i de banorna som Kaufman så effektfullt skrivit om.

Uppladdningen inför kvällens derby startades med att lyssna igenom På ren gaisiska, som har några höjdpunkter i Stefan Ljungqvists Gårdapojk, Emrik Larssons cover på sin egen låt Lögnhalsen och Claes Malmbergs version av Det är underbart att vara gaisare.

Nu blir det Håkan Hellström så det ryker om högtalarna och dunkar i väggarna. Innanför bröstkorgen börjar det dunka allt snabbare och adrenalinet kommer att nå oanade höjder när klockan slår tjugo noll noll ikväll. Rykten säger att Ebbot Lundberg från The Soundtrack of Our Lives skall sjunga nationalsången innan match. Låter fantastiskt. Kameran följer med, men bilderna kommer antagligen bli sisådär på grund av det något prekära läktarläget.

Presskort att ge mig, någon?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag läser gärna din tolkning av Being John Malkovic. Försöker själv luska ut filmens mening