27 april 2008

Tänk så fel det kan bli

Jag ställde mig, som jag alltid gör, i ett av dragspelslederna på 16-bussen. På min högra sida stod en man och en kvinna, men med tanke på deras samtalsämnen uteslöt jag romantik från deras relation.

På min snett framför mig till vänster satt ett annat par och fingrade trött på varandra. Mannen verkade dock vara mer intresserad av vad som fanns i sin påse från McDonalds. Hans flickvän bad honom att inte öppna påsen på grund av lukten.

På sätet rakt till vänster om mig satt en liten ung man och stirrade tomt, förbi mig och ned på golvet en bit bort.

Följande konversation utspelade sig sedan.

"Men vad ska vi göra ikväll då?"

"Vet inte, slå på en film och käka kanske?"

"Alltså, är du säker på att den här burgaren är god?"

"Ursäkta mig?"

"Burgarn? God?"

"Ehm, jag vet ju inte vad du tycker, men det är min standard."

"Alltså min förra flickvän, hon var för jävla vild."

"Jasså?"

"Det var väl helt okej alltså."

"Men din nuvarande då?"

"Alltså, det är som Ikea. Man vet vad man får. I platta paket också. Jävligt gött."

"Ah, du är en så bra kille, vet du det?"

"Jo. Det är klart."

"Hon verkar ju helt pantad."

"Jo. Men ät inte hamburgarn nu. Du kan till och med få äta den i sängen sen."

Paret till höger om mig går av och jag står kvar och måste hålla tillbaka skratten som bubblar upp igenom mig.

Det finns inte mycket sammanhang i texten, men det var också därför jag garvade inombords. Det kan bli så fel när man står och halvlyssnar på två olika konversationer samtidigt. Man hör vad man vill höra och plötsligt finns det inläggsmaterial i överflöd.

Efter detta följde en pinsam tystnad på bussen. Jag stod och log.

2 kommentarer:

Anonym sa...

What now? Flickvänner eller Big Macs, vad var det som var som var bra i platta paket? Eitherway så är good ol' sixteen och dess karaktärer alltid en källa till munterhet:)

Författaren sa...

qton
Det hela är öppet för tolkning, och jag läser gärna diverse. 16 är bussen för oss halvgudar.