22 november 2008

Trött kropp och rastlös hjärna gör ingen glad

Jag somnade förut ikväll. Vaknade igen med rent ut sagt jävligt många tankar rusandes runt i huvudet. Saker jag glömt bort, försakat, trängt bort och bara inte orkat med. Alltihop på samma gång och det i ett yrvaket ansiktsuttryck som egentligen inte fått en gnutta riktig sömn de senaste fem åren.

Jag har hur många post it-lappar som helst framför mig på skrivbordet där handlederna vilar. På en del är bläcket så utsmetat att det knappt går att läsa vad det står. På en del går det inte läsa vad det står för att de är skrivna i mörkret när jag vaknat med en tanke och kastat mig ur sängen, hoppats på att det är en penna jag fått tag på och klottrat ned någonting. Det finns små svarta bläckstreck på skrivbordet också, då meningarna varit för långa eller lapparna för små.

Jag har en påse Skittles här bredvid också. Men det är bara de äckliga kvar nu. De gröna. Jag vill inte ha. Det är alltid färst röda i påsarna och det irriterar mig. De är godast med marginal.

Jag jobbade ju i dag (i går om man skall vara petig). Det betyder att kroppen sliter ont i åtta timmar, ryggen kröks och knän böjs. Åtta timmar på betonggolvet är inte jättetrevligt och jag förstår ju vitsen med parkettgolv i bilfabriker på ett helt nytt sätt nu. Några som inte jobbar speciellt mycket under dagen är de små grå bakom ögonen. De bara hänger med nu när truckkörandet och datorhanterandet sitter i fingrarna. Då kan man tycka att man borde kunna tänka på annat hela tiden. Fantisera bort all tid, men icke. Hjärnan måste stå stand by hela tiden för att kontrollera att man inte gör fel. Men aldrig mer än stand by. Inte en chans.

Jag kommer hem kring sjusnåret och det tar ytterligare två-tre timmar innan kroppen går tillbaka till normalläge. Man är helt enkelt febrig fram till 21-22 någon gång eftersom kroppen fortsätter försöka hålla igång kroppsvärmen. Först då börjar hjärnan vakna till liv. För första gången på hela dagen. Det är pest och pina, eftersom en sådan här dag i veckan inte skapar några rutiner. Tro sjutton att det inte går att somna om igen.

Jag vaknar imorgon klockan 12. Sätter mig framför teven och tittar på Big Nothing. Går ut och springer en vända. Kollar Premier League och sedan sätter mig för att plugga inför fredagens tenta. Är det någon som motsätter sig det schemat? Vänligen kontakta mig.

Inga kommentarer: