25 januari 2009

Tevesport är en vetenskap

Jag läste just en kommentar om hur bandyns vara eller icke vara mest är uppbyggd på en föråldrad myt.

"Bandy?! Man ser ju inte ens bollen."

Nej, det gjorde man inte förr. Men nya tider - ny teknologi - samma sport. Producenterna vet vilka bilder som skall läggas in när och hur spelet ter sig. Man har fått mer spelförståelse av att producera fler matcher.

Jag har haft tankar om hur fantastiskt bra Premier League är och varför. Egentligen är ju majoriteten av spelarna mindre skickliga än de i spanska ligan, gräsmattorna är oftast sämre och vädret allt som oftast av det bittraste slaget. Därför tänker jag att en bidragande faktor till att Premier League är så oerhört mycket mer intressant att titta på är att de lagt uppseendeväckande summor på att utveckla teveproduktionen kring matcherna. Sedan 1992 har ju ligan varit vinstdrivande och det har satt sina spår, misstänker jag. Man vet att en fantastiskt bra teveprodukt kommer att sälja, även om skitmatchen Fulham - Bolton visas.

En vidareprodukt är naturligtvis highlights av de redan snygga bilderna. Fotot spetsas till lite med djärva kontraster och beskärningar. Det skapar ett enormt intresse bra genom det. Canal+ utnyttjar det. Visar snygga trailers för Premier League, slänger snabbt in en bild på Zlatan och Totti - vi får visst italienska Serie A också! Det blir en bonus att få se Zlatan, för egentligen är det engelska ligan jag blir påprackad. Och som jag faller för det.

Sedan tittar man på TV4:s lama marknadsföringsförsök för spanska La Liga. Det är egenproducerade jinglar och sämre foto. Inte lika het produkt, och varför ska man nöja sig med mindre? Det är svensk produktion. Lite mesigare. Lite sämre. Som alltid. Jag tittar enbart på spanska ligan för att få se topplagen. Skulle aldrig sätta mig och titta på Numancia - Mallorca. Däremot är tidigare nämnda Fulham - Bolton inte helt omöjlig att genomlida.

Hur som helst, hela den här utläggningen borde man göra en djupare forskning kring och sedan visa det hela för svensk fotbolls högsta män. Se om de kan ta vara på det, starta igång något och om tjugo år få igång en fantastisk hysteri kring svensk fotboll. Det var inte längesedan även engelsk fotboll var på dekis. Ja, det var egentligen precis innan starten av älskade Premier League.

Inga kommentarer: