12 juni 2006

Kommentarer dag 4.

ITALIEN 2-0 GHANA
Ja, det hade lätt kunnat bli 4-0. Det hade i och för sig också kunnat ha blivit 2-2 eller 1-1 eller 1-2 om det hade gått lite illa för Italien.
Men ja, Italien spelar ungefär som jag förutspådde. Usch, vad det känns hemskt att få bekräfta det man trott. Värre än att behöva rätta sig själv.
Ghana, som inte är något dåligt landslag på något vis med storstjärnor som Essien och Appiah, står upp bra men Italiens skarvar är fantastiska. Inget lag i VM, som jag sett, hittills har lyckats öppna upp sådana ytor som Italien gjorde. Härligt. Dessutom är inte kanterna svaga. Detta genom att Totti har en så fri roll att han springer över otroliga ytor, och dessutom har vi en spårvagn i form av Perotta. Det är en man jag med spänning kommer fortsätta att hålla utkik efter i resten av VM-turneringen.
Detta var i första halvleken. Det stod då 1-0 efter ett otroligt vackert och välplacerat skott av Andrea Pirlo. (i italien är det tydligen inte konstigt att killar heter tjejnamn)
I andra halvleken backar man hem. Italien alltså. Man satsar på långa bollar och där brister min spåning om matchen. Man gör ungefär som Portugal. Slår iväg alla bollar man tar. Italien får ett par halva frilägen och ja, mycket mer blir det inte. 2-0 görs.
Men framförallt. Fegheten hos Lippi, Italiens tränare, lyste igenom. Man spelar defensivt och försvarar en vek 1-0 ledning. Det är sjukt trist. Tror inte det är speciellt många som tycker om sådant här spel. Tänker inte säga mer egentligen. Fler kommentarer kring detta är överflödiga.

"Skandalen på Paraguays träning" var bara det att 8 stycken svenska journalister inte fick komma in till spelarna, utan snällt fick vänta utanför stängslet och titta på genom det. Andra länders journalister fick detta. Enligt en journalist från Paraguay är dock Roque Santa Cruz inte ordentligt kry i sitt knä, men att han kommer att spela mot Sverige. Han kommer inte våga sätta emot ordentligt i eventuella dueller. Får jag möjlighet tänker jag säga till Mellberg och Lucic att INTE ta det lugnt med honom på torsdag.
Nu ser vi framåt. Struntar i "heta diskussioner" i omklädningsrum. Det hela verkar absurt. Som om inte detta finns inom laget efter varje förlust, eller åtminstone match som känns som en förlust.
Tänk att det är i denna mediavärld jag vill jobba någon gång i framtiden.
Jag är sjuk.

Inga kommentarer: