23 maj 2007

SKRÄMMANDE FAKTA

Var på Stadsmuséet i dag och fick en guidad tur genom utställningen kallad "Sverige och förintelsen". Det var lärorikt måste jag säga.
Mest skrämmande var att genomförandet av sterilisationer på grund av "fel" ras pågick med tusentals offer varje år fram till 1975.
Det betyder ju att det finns många än i dag levande som just blivit steriliserade för att ha haft fel gener. Sjukt. Den mänskliga rasbiologin är riktig galenskap. De som blev steriliserade hade tydligen förståndshandikapp eller liknande, och för att hindra att detta spreds vidare steriliserade man dem. Annars fick de inte komma ut i samhället.

Stört indeed.

En annan sak som åtminstone inte jag visste var att vi hade koncentrations-/arbetsläger i Sverige också. Uppe på våra nordligaste breddgrader fanns läger där man höll kommunister fångar och de fick arbeta i gruvor och sånt. Hade jag ingen aning om.

En annan sak som jag tycker är sjuk är ju USA:s gröna lilla lapp man får på flyget dit. Har säkert berättat om den förut. Man får kryssa i rutor och svara på frågor om man har varit med i judeförföljelsen i Europa. Eller varit medlem i det nationalistiska partiet då Hitler satt vid makten och så vidare.
"Är du medlem i någon terrororganisation?" är nog skönaste frågan. Om man är det så får man kontakta myndigheterna på flygplatsen. Hm. Usama sitter på planet till USA. Hm. Det kliar ju under turbanen när han ska bestämma sig för att fråga ja eller nej.

Och förresten var det utomordentligt skönt att prata ut i dag. Tack. Och när jag satt på bussen hem började Navid Modiri sjunga på sången nedanför. Det kändes talande. "Hälla lite socker på!"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Texten flyter!

Författaren sa...

anonym
Jag tolkar det som en komplimang?