09 juni 2007

FALUN GONGPARTY

Chillade med Sevi över en glass i stan. Hon fick det fina balkortet på oss två. Jag tycker verkligen att det är jättefint. Vanligtvis brukar jag inte vara självgod, tror jag i alla fall. Inbillar mig det. Om det är sant eller inte låter jag vara osagt.

Det var galet många skallar i Frihamnen när Kungen och Kinas president var i stan för att säga hej till Götheborg. Galet många poliser också. Inte lika galet många Falun Gong-utövare, men de var en del ändå. Dessutom lite frivilliga.
Det var, faktiskt måste jag säga, rätt rogivande även om vi var lite fnissiga för hur många år sedan det nu var. Min klass skulle åka teaterspårvagn från Drottningtorget och ett gång Falun Gongare stod där. Vi frågade om vi fick vara med i väntan på spårvagnen. Självklart. Och så stod där en hel femteklass(?) och utövade något som i Kina bestraffas med fängelse. Jag minns att jag tyckte det var skumt, men det känns som om det är något jag kommer minnas resten av mitt liv. Även spårvagnsteatern satte sig i minnet. En minnesvärd dag. Jag har dock, som sagt, inte en aning om NÄR det var. Bara ATT det var.

Inga kommentarer: