10 juni 2007

MESSI OCH JAG VI ÄR GODA VÄNNER...

Det är lite svårt att sätta sig in i Leo Messis situation just nu. Nitton år. Fotbollsspelare på väg mot den absoluta världstoppen i ett av världens bästa klubblag. Inför över 90 000 åskådare fuskade han till sig ett mål under Barcelonaderbyt mot Espanyol i går. Med handen stöttes bollen in förbi målvakten och målet betydde viktiga 1-1.
Kamerorna avslöjade hand(!)lingen.
Erkännande: Jag har också gjort mål med hjälp av handen. Alla såg utom domaren. Det var inte nittiotusen på läktarna men väl ett dussintal föräldrar runt om på linjen. Pappor kan vara oerhört engagerade även vid knattefotboll inomhus. Målet betydde 7-1 eller något liknande och segern var i hamn för längensedan. Det var dessutom inte lika avslöjande. Jag hade handen i brösthöjd och jag skulle bara till att brösta in bollen när den istället tog på handen och gick in bakom målvakten. Men likväl var det ett regelbrott som normalt bestraffas med gult kort.

Jag och Messi har egentligen inte mycket gemensamt. Vi är båda korta i och för sig. Men det stannar nog vid det och målet. Det jag inte vet om vi har gemensamt är frågan om hur han känner sig i dag. Jag hade riktigt stora samvetskval en längre tid efter att jag gjort målet. Lite löjligt och jag var antagligen paranoid när jag var mindre. Tänk då hur det hade känts för mig om jag gjort det inför över nittiotusen människor.
Målet hade kunnat ha betytt ligaguld till de blåröda, men Barcelona tappade ligaguldet på ungefär en halv minut. Espanyol kvitterade Barcas 2-1 ledning och detsamma gjorde Real Madrid mot Zaragoza. Vilket ju betyder att Real har överläge inför sista omgången.
Den dramatiken lade målet i skymundan. Det kanske är tur för Messi det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

men de r inte KÖRT än!
VISKA EL BARCA!

messi är förövrigt EXAKT på dagen och minuten(?) lika gammal som min käre broder. BAllt ! ;D

Författaren sa...

vanda
Nej, vi måste ju tänka positivt!
Nähä? Din bror är grymmast i hela Skåne nu bara för det!