13 augusti 2007

GAMLA UPPTÅG - NYA NYHETER

Nu har Aftonbladet svenskarnas stryplekar på förstasidorna. Ungdomar som lägger upp sina strypleksfilmer på Youtube.
Det var en rätt underhållande lek i åttan, nian för mig med. Jag blev själv aldrig strypt, så vitt jag minns, och jag ströp heller aldrig någon. Det var tillräckligt läskigt att titta på.

Som tur var, hade vi ingen tillgång till Youtube på den tiden. Knappt kameramobiler. Jag och mina vänner börjar bli gamla.
Men vad jag menar egentligen, har jag glömt bort. Men jag tror att det gick ut på att det antagligen är något som har funnits rätt länge, jag menar att strypa varandra gjorde man på stenåldern? Och nu när Aftonbladet blåser upp det hela verkar det som om det är något helt nytt och att ungdomarna i dag är fruktansvärda illbattingar, när journalisterna själva kanske gjorde liknande saker för att få kickar under det glada sjuttio och det bruna åttiotalet. Nåväl. Jag ska inte gräva i det, men jag tycker det är roligt när saker och ting blåses upp som om det vore första gången det händer.
Fast, jag försvarar naturligtvis inte de strypande ungdomarna!

Och så ville jag kommentera det med att jag börjar bli för gammal. Då man kan säga, "Nej, men det fanns inte på min tid.". Lyckan är kluven.

Inga kommentarer: