28 augusti 2007

ÖRNMANNEN

Att Leksand värvat den forne stormålvakten Ed Belfour är sensationellt. Ja, forne och forne - han håller fortfarande god NHL-klass trots sina 42 år. Så god att amerikanska experter blev oerhört förvånade då inte någon nordamerikansk klubb knöt honom till sig tidigare.

Jag minns själv hur han var min favoritmålvakt i NHL näst efter Dominik Hasek, när jag var ordentligt insatt i det och samlade på hockeybilder. Jag har en kort på Belfour i profil, med sin hjälm på. Den satt jag och ritade av fler gånger om, och till slut blev jag riktigt nöjd med resultatet och satte upp bilden på anslagstavlan. Den satt där ända fram till i våras när jag gjorde om mitt rum. Det är nog fortfarande den mest verklighetstrogna bild jag gjort på frihand. Den ligger i någon låda någonstans här. Hoppas jag - jag kan omöjligen varit så dum att jag slängt den?

Nu ska Belfour spela i Allsvenskan, främst för att få en helt okej lön (enligt uppgift: 400 000 kr i månaden), få vara förstemålvakt och att få jaga älg med Leksands klubbdirektör.
Det är lite overkligt, det är det.

På alla bilder jag sett har han alltid haft sin örn. Bald Eagle - USA:s nationalmärke inom djurfaunan. Så även på min bild alltså.
Hoppas han har hjälmen i Dalecarlia också.

Inga kommentarer: