29 augusti 2007

RYSSJA ELLER RYSSJA

Ett av mina två värmeljus bredvid mig har slocknat och jag loggade nyss ut från msn. Tryckte upp menyn och skulle klicka på stänga av datorn när jag sneglade över min högeraxel och ser... Inte en varg, utan en gigantisk klädhög på sängen. Vilket inte var så skrämmande som om det stått en varg där, men det var en desto större orkastämpel på det.

Så nu måste jag plocka undan alla kläder innan jag kan sova. Eller rättare sagt lägga sätta mig i sängen och lösa korsord. Det är det bästa tidsfördrivet jag har just nu. Det är trivsamt att lösa korsord. Och en aning bildande. Som när att man inte läser Ryssja som "ryschja" och tror att det skall gå in "ålfångningsredskap" på två bokstäver, utan inser att det står "RyssJa" och in går istället "Da" på lodrätt fem.
Det förstod jag för ett par år sedan, när Lena - en kär gammal svenskfröken - lärt oss stava till ryssja, ålfångningsredskapet, och jag hade tunnelseende.

- Intressant ämne, inte sant? Eh?, undrar han och skrattar nervöst. Igen.

Inga kommentarer: