18 september 2007

SJÄLVINSIKT - VAD ÄR DET?

Under de första två veckorna har jag om och om igen frågat mig själv om varför de engelska unga tjejerna är sjukligt besatta av magtröjor á la nittiotalet. Naveln ska helst synas och man får se ut precis hur som helst. Jag dömer inte folk efter kroppsbyggnad eller utseende, men man kan inte låta bli att titta lite konstigt på alla tjejer som visar upp sina bleka magar som hänger över en liten bit på jeansen. Britter måste vara det blekaste folket i världen och i kombination med att vara ett av de mest överviktiga går det inte att komma undan tankarna; Om hur fan de egentligen tänker när de klär på sig på morgonen.

Jag undrar vad engelsmännen själva tänker.

Det är dessutom ett genomgående mode. Även mitt i natten kan man se i köerna till nattklubbarna hur lättklädda engelska tjejer är. Kortkorta, lågt skurna lackkjolar och knähöga stövlar i skrikande färger är mer regel än undantag. Lägg då till en minimal topp. Då är det 15 grader ute som mest och en annan huttrar omkring i jeans och tjocktröja, söker sig nära varandra i hopp om att få utbyta minsta gnutta av värme.

Men det värsta är inte att de utsätter sig för denna urinvägsinfektionsrisk, det värsta är att det inte ens är snyggt. Det ser galet slampigt ut, och jag skulle aldrig vilja ragga på någon av dem. De kan vara hur trevliga som helst att prata med, men när de ser ut som de gör får man känslan av att folk kommer att titta på en och undra ”Var inte hon lite väl billig?”.

På det viset längtar jag hem till Sverige där större procent av alla tjejer ser mer anständiga ut och inte visar sina bleka putmagar. Inget fel med putmagar – men man blir lite rädd, när en överviktig tjej sitter och diskuterar med sin ännu mer överviktiga pojkvän om hur hennes kompis inte kan sluta äta chips och godis och de själva klunkar friskt ur en Coca-Cola. Självinsikter är underbara när de väl kommer till en.

Men det verkar de inte göra speciellt ofta här.

Utan att säga för mycket eller för lite, känns det inte som om de är speciellt mycket för disciplin och självinsikt i England, undantaget den vanligtvis ultrakonservativa överklassen.

Inga kommentarer: