04 oktober 2007

SHAKESPEARE

Resan till Stratford blev över förväntan. Själva staden var mysig och enkel. Och full av Shakespearedyrkande turister. Många pratade konstiga språk i alla fall, oss med räknade.
- Tretimmarsbussresa med en paus på ett rastplatskomplex utanför Oxford.
- Språngmarsch till Shakespeares födelseplats och museum och en rundtur i det hus han föddes i.
- Rundtur i staden tillsammans med Ulf till bland annat kyrkan där Shakespeare ligger begravd. Bilder kommer upp senare på bilddagboken.
- Egen rundvandring med shopping som huvuduppgift. Blev ingen sådan for mig, men efter några om och ett men hamnade vi på Starbucks. Lite mer shopping och in på Wetherspoon. En krogfirma som verkar finnas lite överallt här i England. Två måltider for £8 och dessutom det förmånliga erbjudandet Beer and Burger with chips for £4.25! Jag tycker om stället.
- Smakade på Kopparbergs Winter Fruits-cider. Blev lite konstigt när jag skulle beställa och jag höll på att prata svenska genom hela meningen, men endast Kopparberg strömmade genom halsen med svenska toner. Hjortron, vinbär och jordgubb/smultron? Sedan när blev jordgubb/smultron ett vinterbär?
- Twelfth Night av Shakespeare spelades upp med bland annat relativt kända John Lithgow
i rollen som Malvolio. Pjäsen var långt over forväntan. Jag fick dessutom tillbaka en gnutta av den fantastiska berättarlust jag har då och då. Härlig känsla det dar. Kanske var det vinet på teatern som spökade.
- Hemma igen klockan två och direkt i bingen for att sju timmar senare kliva upp och dessutom bli väckt av mamma via telefon. De har äntligen fått iPoden till Sverige. Skönt. Den kom skickad i en stor låda, en sadan box man använder för att ha kopieringspapper i. Typ svårt att förklara, men stor. Alldeles för stor för en iPod. Nu ska de försöka skicka den hit så att jag kan få njuta av min underbara musiksamling. Heja.

Inga kommentarer: