09 januari 2008

Göteborg måste bli mer götebosskt.

Satt och lyssnade på The Postal Service på väg hem i dag. Sitter som vanligt på sextonbussen och passerar Japan Foto vid Brunnsparken när jag en av låtarna tar slut och en annan skall precis ta vid då jag hör en röst basunera ut "Nästa: Nordstaden".

Här är vad jag stör mig på:
♣ För det första, det som alla säger är erbarmligt tråkigt i Göteborg. Varför har man en präktig stockholmare som speaker? Tomas von Brömssen har nämnts mången gång i detta sammanhang. Att låta von Brömssen sluddra fram "Axel Dahlströms Torg" och "Hjalmar Brantingsplatsen" hade varit originellt och helt rätt. Låt bara inte Leif "Loket" Olsson göra det. Då gråter jag.
♣ För det andra, kanske har med stockholmarattributet att göra i och för sig, varför säger han "Nästa: Nordstaden". Det heter på göteborgskt manér "Nordstan". Period. Punkt. Finito. Det finns värre saker att oroa sig ja, jag vet. Men jag tycker det är viktigt som göteborgare. Okej?

Och nu tänker ni självklart, varför åkte han buss överhuvudtaget? Jo, för i dag var jag och spelade beachvolleyboll i NRJ-hallen tillsammans med Hanna, Sigrid och en hel drös av Hannas polare. Det hela var tjockt kul.

Tjockt kul. Och någonting om en kondomklänning som luktade. NRJ har jag alltid tyckt varit en skum kanal. Efter att ha misstolkat Fredriks nyårssms ser det ut som om det blir en lugn kväll här. Antagligen framför teven (läs datorn) och This Is England.

3 kommentarer:

Pauline sa...

senast jag var i göteborg upptäckte jag att ordet nattaxa stavas "natttaxa" på göteborgs bussar.

bara så, apropå göteborg.

Författaren sa...

pauline
Really? Det måste jag utforska vid nästa bussresa! Eftersom man är något av en språkpolis, skäms jag lite å Västtrafiks vägnar.

Pauline sa...

jomen. jag tog bildbevis på det. SÅ fascinerad var jag. ;)