14 januari 2008

Otur i spel ger tur i kärlek?

Höll Sigrid sällskap en liten stund på stan i dag. För att värma oss gick vi in på Café Kosmos och drack en kopp te. Jag lyxade till mig och beställde en liten chokladtryffelboll, utöver teet, av baristan. Hon tittade lite förundrat på mig, faktiskt så till den grad att jag började undra om något hängde från näsan. Hon frågar:

"Är du gaisare?"
"Va?"
"Är du gaisare?" och nickar mot mig och min grönsvarta halsduk.
"Jorå, det är klart!"
"Då får du den här." säger hon leendes och skjuter fram den lilla assietten.
"Seriöst?" skrattar jag och sätter nästan i halsen av förvåning.
"Ja, det blir bara 20 kronor för teet, tack."
"Oj, ja visst, tack så hemskt mycket!" avslutar jag med ett brett leende och räcker över sedeln.

Det är nog första gången jag har haft fördel av att vara gaisare.

Inga kommentarer: