26 februari 2008

Referenser, referenser

Det går oftast oerhört snabbt på Joes grammatiklektioner. Han är dock väldigt skön. Tyvärr var det bara jag som började fnissa åt honom i dag när följande utspelade sig.

Joe går igenom skillnaden mellan complex och compound sentences. För att förklara complex sentences skriver han upp följande mening på svarta tavlan.

"Bill said that Monica was pretty."

...och ställer följande fråga med ett snett leende.

"And now, what makes this sentence complex?"

Varpå jag inte kan hålla mig utan börjar skratta. Det gör dock ingen annan. Jag blev lite generad. Oturligt nog, har inte jag modet att svara något såsom:

"'Cause Bill is married to Hillary?"

Ibland önskar man att man vore en klassens clown.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tankarna flyter tillbaka till Brighton.....

Författaren sa...

sis
Ja, och han är fortfarande lika mansdominerad när det gäller exempel. I dag lät han Jane drunkna och Bill fick glass!

Anonym sa...

illa! Btw så gillar jag min tyska grammatikföreläsare och inte enbart för att hon heter Sigrid. Hon lyckas på något sätt få den tyska grammatiken att verka intressant eller så är de bara för hon säger att inget av de vi får att göra måste vi göra utan de är frivilligt... Kanske inte är så bra för tentan men det är ett senare problem.