13 mars 2008

Nattsudd och frågor

Det är någonting med nätter. Jag klurar på det varje gång jag sitter uppe så här. Ensam. Med en skärm eller ett anteckningsblock i nyllet. Jag brukar få ned lite tankar ofta, men jag hittar aldrig något svar på varför det alltid är på natten jag är som mest kreativ. Skulle jag vara mer kreativ på dagen om jag flyttade till USA eller Japan? Helt enkelt på andra sidan jordklotet? Är det därför Berghs bachelorkurser går framförallt i Amerika eller Australien?

Nja. Jag tror det har något med mörkret att göra. På morgonen finns inte mycket i mitt huvud. Oftast tämligen urblåst. Därför hatar jag att skriva tentor på morgonen. Men risken är att om jag skulle skriva dem på kvällen, kommer de se ut som mina matteprov under gymnasiet. Fullklottrat med illustrationer, censurer och låttexter istället för algebra, kortdivision och trigonometri.

Det känns lite krystat att sätta sig ned vid en viss tidpunkt och vara kreativ. Jag kan. Men det är inte det roligaste jag vet. Jag kan. Men det känns lite fånigt. Jag kan. Men det känns inte rätt. Så när jag lämnar in min ansökan till KY-utbildningen i reklam och marknadsföring - räkna med att det allra mesta (och bästa?) är gjort nattetid.

Kanske är det nattens lugn som ger mig energi. Eller nattens energi som ger mig ett lugn. För när jag skapar är jag oftast mycket lugn. Jag är inte en expressionist vad det gäller känslor över huvud taget egentligen, och alltså inte heller då jag skapar. I vissa städer sägs natten vibrera. Inte i Göteborg i alla fall. Om man inte bor nära en spårvagnsräls, förstås. Nej, det brukar vara mycket lugnt. Precis som jag.

Jag vill hävda att min energi kommer från livet jag levt under dagen. En febril dag ger mig en kaosartad energi under natten. En lugn dag, som denna, ger mig en energi som får mig att grubbla över sådant här. Min slutsats blir något så när färdig redan nu. Jag behöver fler intensiva dagar, enkelt uttryckt. & bara för att jag ber om dem, kommer de snart. Jag har tentor och uppsatser att skriva. Avskeds- och inflyttningsfester att infinna mig på och en del andra saker på det. Det här kommer bli bra. Det blir det.
---

I morgon kommer det inte bli mycket att skriva om gissar jag. Ängeln kommer skälla ut mig för att jag inte skrivit min uppsats. Som om jag bryr mig? 4 timmar Andreas kommer nog tära på tålamodet, men det är ingen fara. Så ska jag leta efter min kära jacka. En röd Adidas är det för övrigt. Typ vind/sommarjacka. Någon som sett en sådan?

Jag ställer här ett par frågor. Lust att hjälpa mig?
1. Skriver du blogg? Varför?
2. Har du sett ett par snygga Converse som jag borde köpa?
3. En plånbok borttappad på buss 30, sett den? Annars måste jag köpa en ny.
4. Vet du vad du ska göra med ditt liv? Om ja, vad?

5 kommentarer:

Marcus sa...

1. Japp. Varför? För att ventilera, i brist på bättre ord.
2. Inte på sistone, nej. Men om du har tid över så kan du ju sticka till Kina och kolla, där är skor billigt.
3. Nej, men jag är ju ingen frekvent passagerare av den bussen.
4. Yes sir. KY-utbildningen jag tipsade dig om är planen. Sedan världsherravälde.

Cass sa...

1. Ja, för att försöka förbättra mitt skriftliga språk, och för att jag gillar att dela mina tankar och funderigar om saker och ting (jag filosoferar i stort sett 24/7)
2. Har tre par converse, och nej, du kan inte köpa några av dem (dels för att jag tror att jag har mindre fötter än dig)
3. Ohja. Jag ska köpa mig ett gult hus med vitt staket, gifta mig och skaffa två barn. Arbete? Jurist (åklagare) eller journalist.

Anonym sa...

Jag håller med dig angående kreativiten. Den funkar så hemskt mycket bättre på natten. Kanske inte riktigt lika sent som du (med tanke på tiderna du pubnlicerar dina bloggar) men att göra något på dagen går aldrig lika bra.

Svaren på dina frågor:
1. För att sammanfatta de som hänt mig och genom de få ett grepp om vad som egentligen hände och spara de i minnet och även för att skriva av mig tankar.
2. Är ingen converse människa så fel person att svara på denna fråga.
3. Verkligen synd om din plånbok men jag tror aldrig jag har åkt buss 30 och jag brukar mest ses på spårvagnarna så tyvärr.
4. Sommaren är klar. Den kommer spenderas i Skärhamns hamn. Hösten, chalmers kanske? Vintern vill jag spendera nere i alperna!

Pauline sa...

1. För att jag behöver få ur mig vissa saker. Vissa formuleringar är helt enkelt för bra för att bara existera i det som är min ömtåliga hjärna. För vem vet hur länge den finns kvar? Någon slags spår måste man ju lämna efter sig. Och sen såklart för att komma ihåg. Både det som står skrivet och det som finns nånstans mellan raderna.

2. Bara svarta eller bara röda är helt klart snyggast. Svarta har jag, lagom slitna, röda ska jag köpa, snart.

3. Tror det har löst sig allaredan, visst?

4. Nej. Och det skrämmer mig lite. Jag skulle vilja bli framgångsrik och ihågkommen och.... Ja. Men jag vet inte riktigt för vad. Och trots att det bara är 22 jag fyller i sommar så börjar jag känna mig gammal och stressad av det.

Hej, självutlämnande. Men bra frågor, hördu. :)

Författaren sa...

marcus
Ja, sjukt mycket cred för research kring KY. Kina har jag hört ska vara ett trevligt resmål, får skriva upp på att göra-listan.

cass
Säker? Ett par 41:or skulle ju uppskattas här borta på Hising Island? Åh, låter vackert med gult hus och vitt staket och så.

sis
Dagsarbete fungerar inte. Operation dagsverke blir därför tyvärr också en misslyckad aktion mot fattigdom och svält. I alla fall från min sida. Operation nattaverke - Då jäklar.

pauline
Något spår måste man ju lämna efter sig. Ja, ungefär så tänker jag också faktiskt. Minnet sviker en ju också så bloggen är gôrbra att titta tillbaka i. Har i alla fall bestämt mig för att om jag hittar en röd jacka (som jag ska göra) så köper jag röda converse till det. Annars svarta. Jo, jag har varit onödigt stressad sedan femtonårsåldern, så jag förstår dig. Ihågkommen. Bekräftad. Men allt sådant löser sig med tiden inbillar jag mig.

Tycker om lite interaktion på min blogg. Kul att höra vad andra tycker och tänker om allt möjligt och så. Mer sånt!