10 april 2008

För det är underbart att vara gaisare

Det känns tamejfan som ett SM-guld. Och då snackar jag inte bara om lökringarna jag glufsar i mig i skrivande stund.

Det blev en VIP-afton tack vare gaissyster Elin och Lisas pappa som har röda mattan-biljetter. Kändes som om vi hamnade mitt ibland hammarbypatrasket, men vid målen. Jösses. Äntligen fick GAIS göra ett sådant där mål på ett skott som vanligtvis styrs undan av en tå en decimeter framför mållinjen. Äntligen fick GAIS, och Björn Gust... Andersson menar jag, göra ett sådant där förlösande mål i slutet. Visserligen låg Shabaan bakom målen med två tveksamma ingripanden, men man ska inte ta prestationen ifrån de grönsvarta.

Jag valde att gå över Heden och längs med Vasagatans allé endast för att insupa den, så länge jag inte tog av min rocken, ljumma förvårkvällen. Allt för att njuta av segerns sötma. Förbi mig åkte bil efter bil med halsdukarna viftandes utanför rutan. Ett av fordonen spelade gaismusik så att husfasaderna tycktes skakas med i takten. Glädjen vet fortfarande inga gränser. Jag vill bara ut och skrika järnet av mig, som om jag inte gjorde det, där jag satt på VIP-läktarens mjuka läderbeklädda röda stolar.

Det är det här alla gaisare vet om. Det blir, rent ut sagt, en jävla massa lidande. Men det är så otroligt skönt när det för en gångs skull går vägen. Man tror att Dime utklassar Rami och blir förstemålvakt i EM i sommar. Mittbacken (dock forne forwarden) Björn Andersson vinner skytteligan och Bobbie säljs till Barcelona för 78 miljoner efter sommaren.

Det toknegativa som finns hos GAIS är på grund av de 30 år av underprestation som generationer gaisare levt med. Det lever kvar i min generation. Jag hoppas inte nästa generation behöver uppleva ett enda år av underprestation och kan vara tokoptimister istället. Men då kommer det naturligtvis gå åt helvete? Eller hur?

Jag trodde benhårt på seger mot Trelleborg. 1-3 förlust slutade det med.

Jag trodde benhårt på förlust mot Hammarby. 2-0 seger slutade det med.

Ni, gaisare där ute, vad vill ni att jag tror nästa match mot Kalmar? Och framförallt nästa hemmamatch? Den mot ärkerivalerna Blåvitt?

Just det. Räkna med fetnegg.

3 kommentarer:

Cass sa...

Tänk negativt på ett positivt sätt, det funkar för mig.

Anonym sa...

Härligt med seger du!

Författaren sa...

cass
Åh. Okej, ska försöka med det.

sis
Helt fantastiskt.