12 juni 2008

Torsdag

07:00 Väckarklockan ringer. Jag snoozar.
07:09 Stänger av alarmet av misstag och somnar om.
07:35 Mamma väcker mig. Jag slänger på mig paltor och borstar tänderna.
07:52 Går ut och väntar på bussen.
08:16 Drar passerkortet och går in på jobbet.

08:18 Beställer rostbiff och potatissallad till lunch.
08:20 Byter om till full lagermundering. Inklusive underställ, såklart.
08:25 Gör några mackor och äter dem, dricker en mugg vatten och en kopp kaffe samtidigt som jag läser Metro.
08:50 Hämtar vantar och skrivplatta och går ned på lagret.
08:55 Stämplar in, hämtar Jalals truck och börjar jobba.

Fram till 12:00 är det rätt händelsefattigt. Jag skall plocka 100 kolli i timman (jag skall i alla fall ligga på det tempot om någon vecka eller så), men ligger något back efter tre timmars arbete.

11:57 Lämnar min truck och går upp för att äta lunch.
12:04 Sätter mig ned med min förbeställda rostbiff med potatissallad kring ett bord med Caroline, Gabriel och en av killarna jag inte lärt mig namnet på än men som är väldigt trevlig och tog truckkort igår även han (sagt i ett enda andetag).
12:30 En kopp kaffe på maten är aldrig fel.
12:42 Dags att börja jobba igen.
15:03 Tar en order och ser att min fasa att jag har fått ”Butikslamm – Helt” på min lista över artiklar. Två stycken till och med.

15:27 Sticker ned huvudet i korgen med lammkött. Det är inte några plastpåsar de ligger i, utan det är mer som ett stort ark av plast som det är inlindat i. Överst ligger ett lamm med buken uppåt och utan plast över sig. Köttigt. Greppar tag i strupe och bakben för att lyfta upp på pallen. Och så gör vi det hela igen. Det droppar lite blodvatten för att göra det ännu äckligare.
15:39 Fikarast. Det diskuteras photoshop och redigering med Caroline över ett par mackor och ytterligare en kaffekopp.
16:04 Ned på lagret för att göra sista rycket.
16:07 Klickar Sigrid när hon försöker ringa mig. Inte på arbetstid ju! Speciellt inte när jag står och återrapporterar ordern.
16:45 Lyfter några potatisgratängskartonger för mycket och det spänner till ordentligt i ryggen. Nästan krampkänsla. Rätar ut ryggen och känner hur stark rygg jag faktiskt fått nu, efter dryga tiotalet arbetsdagar.

17:30 Kommer inte hinna fler ordrar och lägger ned projektet. Går upp för att räkna ihop mina kollin.
17:35 Får en liten chock när jag har arbetat mig upp till 99 kolli i timman utan att ens behöva kämpa. Skyller på att jag haft tur med ordrarna.
17:50 Ställer mig i det ombyggda rökrummet. Numer Internetrum och kollar mail och nyheter.
17:59 Går ned och väntar på att få stämpla ut.
18:01 Stämplar ut.

18:02 Byter om till civila kläder.
18:06 Går ut i den varma luften.
18:12 Kliver på 40-bussen och åker till Hjalmar Brantingsplatsen.
18:31 Tar mig med hjälp av spårvagn till Eketrägatan.
18:35 Mamma ringer och frågar om jag är på väg till biblioteket som jag sagt att jag skulle. Det är jag inte för jag glömde att stoppa ned bibliotekskortet i plånboken. Tänker att jag ska göra det imorgon, men då hinner jag inte eftersom jobbet slutar klockan sex och vår After Work (tjockt med vuxenpoäng) börjar klockan åtta inne i stan. Ångrar mig och säger hej då till mamma.

18:36 Läser ”Vi gör hålfotsinlägg efter avsugning” på en reklamskylt. Blir förbryllad och tittar en gång till.
18:40 Springer till sextonbussen och hinner precis med den. Ljumskmuskeln gillade inte den plötsliga ruschen.
18:43 Haltar in i trappuppgången och låser upp dörren. Säger hej till mamma och sätter mig för att småprata med henne och titta på de sista minuterna av första halvlek av Kroatien – Tyskland.
19:02 Sigrid ringer precis när andra halvlek börjat och pratar om lördagens bravader. Alla är välkomna på något slags EM-kalasgrejsimojs inne i stan. Äta något och se matchen på puben, eftersom det troligen kommer att regna, sägs det. Är ni i krokarna imorgon – Ring!
19:18 Ser Kroatien utöka sin ledning mot Tyskland till 2-0.

19:35 Tyskland reducerar.
20:35 Värmer upp lite middag. Falukorv och makaroner. Sätter mig framför teven för att kolla på Österrike – Polen
21:23 Blir hysterisk när Polens mål inte blir underkänt för offside. Österrike som varit så bra under matchen.
21:25 Blir än mer hysterisk när firma Perlskog/Hedman inte ens kommenterar det. För det första är de helt säkra på att det var likbleke Saganowski som gjort målet, trots att det var desto mer mörkhyade polackbrasilianaren Guirreiro som gjorde’t. För det andra… det är solklar offside. Det finns en vettig expert och han står i en fånig studio i Stockholm och har tråkigt. Fjellström, Jens Fjellström.

22:35 Blir smått överlycklig när Österrike får straff på övertid.
22:40 Utbrister att Magnus Hedman kan gå och skjuta sig. Då skulle jag bli ännu gladare.
22:45 Skriver ned min dag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

en minst sagt händelserik dag, men skjuta hedman tycker jag inte du ska göra..

Anonym sa...

Jag hade en väldans dålig timeing på mina telefonsamtal igår alltså...

Cass sa...

"Reducerar". Där ser man, det låg något i det pappa sa om reduktion och oxidation...