20 juli 2008

Udda njutelser

En sinnesstämning alla borde unna sig lite oftare är att njuta av det sommarregn som faktiskt faller. På väg hem från stan var ett underbart tillfälle.

Rakt ovanför mig fanns enbart stora regntunga skyar, men tittade jag bort mot horisonten, ovanför Ramberget någonstans, syntes fortfarande solens strålar skina upp och göra himlen ljusblå. Vi snackar om elvasnåret fortfarande. Det är nog omöjligt att kunna ge rättvisa på bild. Bakom mig syntes månens fulla pizzaform diffust. Regnet suddade ut kanterna och gav den en grådaskig ton som var enda fläcken på den mest speciella himmel jag någonsin bekantat mig med.

Gåendes på väg hem tilltog regnet och jag tar av mig min tröja. Bakvänt, kan tyckas men jag ville så gärna känna den ljumma nattluften och de svalkande vattendropparna genom skjortan. Genomblöt låser jag upp dörren och sätter mig här. Och njuter.

Inga kommentarer: