17 oktober 2008

Bengan

För en tid sedan lovade jag en läsare (den som kallar mig Mr. M och som jag fortfarande inte har en susning om vem den är) att jag skulle lägga upp en text jag skrev för längesedan. Helt oredigerad från ögonblicket den skrevs. Någon fortsättning har dock aldrig blivit skriven.

Så, här är den. Skriven av mig, drygt sju år gammal. Själv tycker jag att jag var pinsam. Men mest briljant.

Håll till godo.

---

En dag hos polisen, det var redan på morgonen som en tant med gråt hår, blå hatt, blå kappa. 
Hon sa: 
- När jag vaknade så var min man borta helt spårlöst försvunnen. han heter ...
... Bengt (Bengan) Andersson, han var 56 år. När han försvann var det hans födelsedag. 
Polisen kände igen namnet. Det var en rånare/mördare. Det vet polisen för han var anklagad förut. Det var därför polisen hittade honom på datorn.

Polisen sa:
- Han har varit på 5 bankrån, 4 mord, 60 postrån och 100 taxirån. Vi anmäler detta.
- Tack sa den gamla tanten, föresten heter jag Gunilla Hallgard.
- Men mannens namn är viktigast sa polisen. 
- Ja, nu går jag sa Gunilla Hallgard och gick ut.

Det regnande ute nu och tant Gunilla hade inget paraply med sej. Hon sa:
- Tusan. 
Men polisen hade att köpa för 100 Kr och hon hade 900 kr i plånboken. När hon såg det så gick hon in igen. Hon sa:
- Jag vill ha ett paraply.
- Ja ta ett, sa polisen. Dom kostar 100 kr.
- Här får ni 900. Ge mig 700 kr av dem så får ni lite dricks för att ni anmälde detta.
- Tack, sa polisen. Vi ska leta efter honom.

Nästa morgon hittade dom fotspår. Dom gick till polisstationen.
- Vi hittade fotspår.
- Vilken storlek?

- 42:or.
- Vi kallar hit Gunilla Hallgard så får vi fråga henne om hon vet vad han hade för sko storlek.

Hon kom. Hon visste vad han hade i sko storlek. Han har 42:or. Hon visste det för hon hade kollat det. Hon visste allt om honom för hon hade hittat kartor över det värsta flygvapnet på jorden. Det var till och med det värsta någonsin har gjort i hela universum. Det var Maeter Picks. Föresten var det dan före dan före doppardan. Det var därför polisen hade julpynt, julgran av plast och kransar. Det tyckte dom var fint.

Fortsättning följer.

7 kommentarer:

Anonym sa...

"- Han har varit på 5 bankrån, 4 mord, 60 postrån och 100 taxirån. Vi anmäler detta."

Hahaha! Mer mer mer! Det här är fantastiskt! Barn är bäst på att skriva. Me mer mer!

Anonym sa...

Mr M!

" - Tack sa den gamla tanten, föresten heter jag Gunilla Hallgard.
- Men mannens namn är viktigast sa polisen. 
- Ja, nu går jag sa Gunilla Hallgard och gick ut. "

Haha! Det var fan inte dåligt.
Synd på att man inte fick veta vart Bengan hade tagit vägen bara.

Eriksson Erika sa...

Haha vaddå söt story! Att man sitter här med ett stort leende på läpparna och småskrattar. :) Så sött! Det här var precis vad jag behövde för att orka jobba kvällen också.
När kommer den charmiga fortsättningen?

Marcus sa...

Haha, fantastisk berättelse må jag säga. Att du inte skickar in manuset som det är, det kan nog bli publicerat med tanke på de deckarförfattare som slår igenom nuförtiden. ;o)

Marcus sa...

För övrigt gillar jag allra mest detta:

"Hon visste det för hon hade kollat det. Hon visste allt om honom för hon hade hittat kartor över det värsta flygvapnet på jorden."

Anonym sa...

Jag gillar delen då hon lämnar fram 900 kr för ett paraply som kostar 100 kr.. Det borde ju minst vara 4 hundralappar av de 900 kronorna...

Sött hur som helst!

Författaren sa...

anonym
Barn har inga gränser för sin fantasi. Det har inte vi heller, egentligen. Det är bara som vi tror.

anonym
Tar det som beröm. Tack, säger sjuåringen som fortfarande lever inom mig. Mjo, lite trist. Jag tror att jag glömde bort denna fortsättning mitt i lek och stoj och läxor, du vet. Synd. Nu är det lite sent kanske.

eriksson erika
Tack så mycket, Erika. Sjukt roligt att göra dig glad igen. Erkänn nu att jag snickrat på den hemmabyggda charmen ett bra tag?

marcus
Jag är lite sugen på att bättra på språket lite, behålla stommen och skicka in tillsammans med en fortsättning. Det kan gå. Halva jobbet är ju gjort så att säga. Inledningen är a och o. På hela jorden. Det är det inte många som vet om. Var fasen fick jag "Maeter Picks" ifrån?

tc
Hm. Var rädd för att någon skulle kommentera det. Men hallå? Det var ju så man gjorde när man var liten? Man gav kassören alla pengar man hade, och så fick man tillbaka det man skulle ha tillbaka? Right? Eller var det bara jag?