20 januari 2009

Ett långt inlägg i bil vs miljö-debatten

Det hänger en amerikansk flagga på en balkong. Den är omgiven av rosetter i blått, rött och vitt. I mångas ögon är det här en dag av förändring. Vindarna blåser åt ett annat håll i dag. De verkar tro att allt ska bli bra efter en avlagd ed och vips, världen blir bättre. Vad de absolut inte ser är att skillnaden görs hos dem själva. Det är ingen som kommer trycka på en knapp och de börjar tänka på ett annorlunda vis.

Det är ett globalt problem, du och jag är lika inblandade som Obama, Reinfeldt och Kim Jong Il. Människor säger att bilindustrin ska sluta tillverka stora bränsleslukande bilar. Det gör bilbranschen mer än gärna, det är bara det att människor fortfarande köper bränsleslukande bilar. Utan skattelättnader och andra lockande rabattpriser, som i sin tur gör det svårare för bilbranschen att överleva, är det inte många som köper en bil med alternativa bränslen. Det är fortfarande för jobbigt att ändra vårt beteende. Och detta är ett rena fakta.

Och jag är ganska trött på hackandet på bilföretagen.

Så här kan man tycka: Sluta tillverka bränsleslukande bilar då. Bara sluta upp med det. Jo, ja just det. Skulle en biltillverkare bara sluta tillverka bensinbilar, skulle de inte få mycket sålt av just den anledningen att människor inte ändrar på sig på en dag. Många miljöförespråkare verkar helt glömma bort hur dagens marknadsekonomi fungerar. Ett exempel var Volvo som var tvungen att lägga ned sin satsning på gasbilar. Det kostade alldeles för mycket och hotade att driva hela företaget i konkurs eftersom man inte sålde tillräckligt många bilar till människor. Det trots kraftiga skattelättnader, gratis parkering och liknande befrielser. För att ändra marknadsekonomin, måste vi ändra på oss själva. Vi giriga människor.

Många säger att bilföretagen inte bryr sig för att de tjänar för mycket pengar på att sälja bilarna. Som om bensinbilar skulle vara mer inkomstbringande än andra. Nåja, en viss kostnad går det ju åt till att utveckla de nya bilarna, men det är en kostnad som redan finns hos de allra flesta bilföretag. Sedan får vi inte glömma bort lågkonjunkturen vi kommit fram till – det går inte att satsa vilka pengar som helst. Alla företag måste köra vidare på det de vet fungerar och säljer. Det gäller bilar, filmer, skruvtillverkare och skomakare, alla helt enkelt. Det går inte skaka loss och experimentera utan säkra pengar. Då går företag i konkurs och människor förlorar jobb. Det går inte heller, eller hur?

(Sedan skall sägas att jag inte direkt tar Top Gear-superbilar, som mest verkar gjorda för att sluka så mycket bränsle som möjligt, i försvar.)

Problemet ligger i alla dessa giriga människor. Vi är skeptiska av naturen och så också till moderna nya drivmedel. Innan vi vet att det fungerar måste någon annan testa det. Och vi skjuter över det på nästa människa, som i sin tur skjuter över det på nästa. Vi är sådana. Människorna.

Dessutom, en enkel fråga ofta förbisedd i klagosångerna mot bilbranschen: Måste vi ens köra bil hela tiden?

Framtiden ser mycket bättre ut. Även om vi måste köra bil – det kommer vi alltid göra, så länge vi kan eftersom det är i princip blivit en del av vår biologiska utveckling. Om något år kommer framtidens bil finnas ute på marknaden och jag minns inte vilket bilmärke det var, men den har en eldrift som går i tio mil och sedan kopplar den över till vilket annat bränsle den nu har. Det kan mycket väl vara bensin. Men det är en alldeles fantastisk idé, eftersom den överlägsna majoriteten av alla bilresor är kortare än tio mil. Den mest briljanta jag vet på marknaden och jag tror stenhårt på att den är framtiden. På bara fem minuter kommer jag, som inte är en uppfinnare eller marknadsutvecklare, på många nya sätt som kan få det till ett vinnande koncept även för andra företag, eller staten.

Fick jag välja skulle jag absolut betala hundratusen kronor mer för att köpa en bil med ”tio mil på el”-lösningen. Alla dagar i veckan.

Nästa fråga bara: Varifrån kommer elen då?
Någon som är villig att svara på den, eftersom jag inte är lika insatt i eltillverkning som i bilutveckling?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mr M!
Obama har fina öron! Och jag läste hela inlägget, men jag vet inte riktigt vad jag ska kommentera. Kanske att vi borde vara mer som Danmark och sätta upp vindkraftverk överallt. Vi måste vara lite mer platt.

Författaren sa...

Anonym
Visst har han det? Det räcker med att ha läst tycker jag. Egentligen är det ju inget debattinlägg, snarare ett försvar eftersom bilhäcklandet (i och för sig från hjärndöda kommentarer på Aftonbladet och liknande) inte har tillräckliga grunder att stå på. Men ja. Kanske. Allt vi gör påverkar ju någon. Vindkraftverk lär ju döda någon kär fågel- eller fiskart. Och Gunnar, 72, får sin utsikt förstörd. Känsligt är't i alla fall.

Anonym sa...

Mr M!
Nej. Fåglar flyger inte in i vindkraftverk. Inte i väggar heller.

Författaren sa...

Anonym
Mnjae, fast in i mina fönster behagar de sig att flyga!