19 juni 2006

Jag har sett och hört:

HÅKAN HELLSTRÖM. [lindholmspiren utanför Polhemsgymnasiet 21:30]

Som vanligt får jag säga det här:
Håkan är inte bra på skiva. Inte det minsta. På något sätt har ändå ett par låtar trängt in i minnet såsom risgrynsgröt tränger sig ned i halsen på folk som hellre vill ha pannkakor. Men även den mest inbitne Håkan-hataren kan ju texten till "Känn ingen sorg för mig, Göteborg".

Håkan tillkännagav och erkände att han spelade på en plats som han aldrig spelat på förut i Göteborg. Det finns inte många sådana punkter kvar. Denna gång befinner vi oss utanför Polhemsgymnasiets ingång och ut mot vattnet. Vi och mängder av seglar- och pandapopsfolk.
Tur att mängder av popare är i Hultsfred i helgen för annars hade det blivit trångt. Än mer trångt än vad det var.
Håkan har en bra kväll. Han är glad och springer runt på scenen. Får en hatt av en i publiken för han har tyvärr glömt bort att ta med sig någon till Hisingslandet. Trevande ljud till en början. Lite halvknaggligt, visst vi står långt bort (ca 100 m ifrån och inget dansutrymme ges. då är det mycket folk) men det repar sig efterhand.
Håkan spelar alla låtar som jag vill höra: 13, Gårdakvarnar och skit, Kom igen Lena!, Ramlar, Nu kan du få mig så lätt (sjungs av en massiv publikkör och Håkan blir märkbart rörd.) Känn ingen sorg för mig Göteborg, En vän med en bil.

Han var bra. Som alltid live. Jag ska se honom två gånger till i sommar (en gång på StorsjöYran och en gång på Liseberg). Inte för att jag gillar honom, utan för att man blir glad. Göteborgskt glad på något vis. Lika med vackert glad.

Vilket leder till att dagens mp3-sound faktiskt blir en Håkan-låt. En som han inte spelade (tror jag): Äntligen på väg.

"Luften smakar som en jordgubbspaj
en solig dag i maj."

Lätt tydd poesi kanske är den vackraste ändå.

(annars skulle dagens låt ha blivit: "Mas que nada" med Black Eyed Peas feat. Sergio Mendez)

Inga kommentarer: