18 oktober 2006

Bergman.

Ni får säga vad ni vill men Ingmar Bergman är en svensk att vara riktigt stolt över. Jag har inte sett många filmer. Smultronstället är den enda jag kan referera. Men jag ska se en till i dag. SVT visar ju som bekant matinéfilmer på eftermiddagarna. I dag är det Viskningar och rop som sänds.
Bergman är inte alls enbart ångest. Det är oerhört stor humor också. Mitt i allvaret när Döden hälsar på riddaren på stranden i filmen ”Det sjunde inseglet” hör man en rejäl portion humor. Om man inte vet att det är den riktiga dialogen skulle man tro att det var gjort av dem som gjort ”Sagan om de bannlysta” som är ett vitt spritt begrepp bland dagens ungdomar. Det ser helt fel ut och röstlägena är tagna ur ett helt annat sammanhang. Men det blir på något sätt genialiskt.
På Ingmar Bergmans egen hemsida [
länk] hittar man små filmsnuttar från en del av alla hans filmer. Däribland finns scenen med Riddaren och Döden. [länk] Jag kan inte sluta skratta.

Inga kommentarer: