06 juni 2007

SEX OCH EN HALV MÅNAD SENARE

Tänkte göra en liten uppdatering vad det gäller hur mitt knä mår idag.

Jag får springa, och jag kan springa rätt bra. Fortfarande tveksamt hur bra det är att springa i lutning, men det ska väl snart gå bra.
För en vecka sedan gjorde jag styrkeprov på sjukgymnastiken. Vänster ben som är friskt klarade av 110 kg i benpress. Höger ben klarade 60 kg. Rätt så stor skillnad, inte sant?
Balansen är det dock inget fel på. Klarar av alla de övningar jag får göra på balansplattan. Så jag har fått upp reaktionen och de små muskelrörelserna som stabiliserar i alla fall och det känns tryggt. Däremot är det oerhört svårt att hoppa på det opererade benet. Tar i för kung och fosterland, ändå lyfter jag knappt från marken. Frustrerande något, så in i norden.

Skruven irriterar inte speciellt mycket längre. kan numer stå på knä i sängen i alla fall. Kan dock inte sitta ned på knä. Att stå på knä på golvet är dock borträknat, och det är tveksamt om jag kommer kunna det någonsin igen, möjligen om jag tar bort skruven. Men det måste jag ju göra hos läkaren, efter överläggning.

Sista gympalektionen kunde jag ju faktiskt spela fotboll med hyfsad intensitet. Plojintensiteten, men för att se vad knäet höll för testade jag att springa för fullt. Så klart inte från noll, utan successiv ökning över hundra meter eller så. Och det gick förvånadsvärt bra. Helt jättebra faktiskt.
Sammanfattning. Efter sex månader syns fortfarande lite svullnad. Ärret är fruktansvärt (se nedan) och kliar lite lagom. Det är lite trögt att få upp på grund av bristen på muskelkraft. Dessutom är "cykelmuskeln" (den som går så att säga över insidan av knäskålen ned till fästet och som cyklister ofta har mycket utvecklade) ganska svag och kan ge lite obehagliga tryckkänslor ibland. Men jag får väl lägga lite mer krut på den muskeln då I guess.

Det kommer att ordna sig till slut. Förresten? Är det någon som vet exakt hur länge man måste vara orolig för solljus på ärr. Orkar inte googla.

14,5 cm långt är det... och mellan 1 och 2 cm brett.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag slår dig i ärrlängd! tihi! =P Jag kanske oxå borde mäta mina....

Författaren sa...

sis
Det är i och för sig sant. Haha.