05 juli 2007

SÅ VAR VI RASISTER OCKSÅ

Satt och skrev in journaler i dag igen. Remisser och så vidare. Öppen mottagning i dag så det blir lite mer jobb, men det är ett oerhört skönt jobb. Man behöver inte tänka när man skriver, eftersom man bara skriver av något som någon annan skrivit. Kanske ändrar stavfel och sånt där. Typ sånt här skriver jag konstant:

"På röntgen bilateralt tämligen höggradiga artrosförändringar i distala interfalangeallederna, delvis av erosiv typ."

Det är rena tjeckiskan för mig, men det är lätt att skriva ned utan att tänka.

Och så sitta i kassan som vanligt numer. I går fick jag dessutom ringa runt till familjer vars barn inte skulle behöva komma till sina inbokade möten i och med att (den extremt söta och fitta) barnsjukgymnasten är hemma för vård av sjukt barn resten av veckan. Tio av de elva jag fick ringa till var av utländsk härkomst och de flesta hade inte direkt goda kunskaper i svenska kan man säga. Då är det oerhört svårt att få fram sitt budskap. Men jag tror att jag lyckades få alla att förstå att de inte behövde komma i alla fall, för ingen hälsade på mig i kassan.

Rolig händelse under öppna mottagningen i dag också. En kvinna i slöja kommer in och går fram till receptionsdisken (jag sitter i ett närliggande rum och skriver in journaler och hör samtalet). Finska Airi tar emot henne med finsk brytning.
"Jag vill sjukgymnast träffa..?"
"Ja, då får du ta en kölapp och vänta på din tur, så kommer snart en sjukgymnast och tar hand om dig. Fyll i..."
"Va kö?! Vadå? Vilka är före?!"
"Jo, men de som kom hit före dig och tog nummerlapp."
"Och vilka?"
"Det är han och hon där... *pekar ut i väntrummet där två patienter med relativt svenskt utseende sitter*"
"Dom är före? Wallaschakbahibu* JÄVLA RASISTER!" Kvinnan smäller upp dörren och går ut med bestämda steg.
"Eh, okej. Nu gick hon. Så bra."

*Min tolkning av arabiskt skrik.

För övrigt förde jag statistik över hur många svenskklingande namn vi har i listan över bokade besök. I går var en 11 av ungefär 100 svenska. I dag hade den siffran stigit till 20 av 90. Spännande att se vad resultatet blir i morgon.

Inga kommentarer: