14 september 2007

TORSDAG OCH FREDAG

TORSDAG
Försover mig igen, men det gör ingenting jag bara testar gränserna. Låtsas vi om i alla fall.
Jag hann precis till lektionen. Tack någon för akademiska kvartar. Svettades dock ihjäl tillsammans med Rockabilly-Linus som kom hem halv fyra i natt efter att ha gått vilse i sin onykterhet. Han visade sig dock vara en grymt skön snubbe: ”Alltså, jag ser inte ett skit av vad hon skriver på tavlan, jag trodde ju man skulle se bättre ju större glasögon man har?” Hans täcker halva ansiktet, men är stört coola.
Stockholmsbraten Martin är dryg. Jävligt dryg. Tänk alltså, ett överdrygt Hovåsbarn och multiplicera med hans ålder. Herregud.
I övrigt:
Mitt NUS-card, student-id, blev sjukt fult och Hanna mobbar mig för att jag inte kan sluta säga ”Precis..!”. Just i dag har jag också lovat Emelie att springa, ambitiösa jag.

Fick igång det trådlösa nätverket på skolan i dag. Imponerande, jag får ta med datorn till skolan i morgon och kanske sätta mig efter lektionerna för att umgås på MSN och sånt där fjolligt. Få ned bloggarna på sidan kanske också.

Provet gick la hyfsat i dag. Äckligt att höra sig själv prata i hörlurarna också. Mest pinsamt för Mårten och Olle som var sega och pratade länge, så att alla andra kunde höra. Jag var nog lite för snabb på att uttala meningarna, jag stapplade lite grann. Undrar vad Ulf kommer att kommentera hårdast om.

Köpte den, hemma i Sverige, sjukt dyra boken ”Practical Phonetics and Phonology: A resource book for students”. I Sverige var den uppmärkt för 1099 kr på Internet. Här kostade den £16,99. Överkomligt.

Och så hem, för att kolla på den brittiska versionen av ID. Jag kan definitivt säga att det där flamsandet måste vara manusskrivet. Deltagarna här är precis lika frenetiska och irriterande som hemma i Sverige. Vi är dock inte sena med programmet, det har nyss haft premiär här med. Det går istället för The Weakest Link, som däremot är riktigt bra.
Resten av kvällen: jogging och slappning. Hej.

FREDAG
Hujedamig, jag försov mig inte i dag. Men jag låg och drog mig i en timmas tid. Jag är så lat.
Men jag kom till skolan i god tid, och till och med som andre i klassen. Bara Lisa var före mig. Sedan kom Sofia, som troligen blir lägenhetskamrat och sedan också Hanna. Helvete vad du är synsk, Solle. Hoppas hon inte såg något av vad du skrev, det skulle vara lite pinsamt. Vet inte, men hon satt bredvid.

Första lektionen fick vi i princip bara reda på om hur vi ska skriva den argumenterande uppsatsen. En av tre uppsatser, vad jag kunde förstå. Den ger 2 av 30 poäng ungefär och skall vara skriven i ”academic English”. Men det löser sig.
Lunch på något kristet ställe, meeting room, där den enda mikrovågsugnen vi vet om finns att tillgå. Mårten, som för övrigt ser ut som en yngre kopia av Mr. Bean, mådde inte speciellt bra efter gårdagens pubrunda med engelska rumskamrater.

Den som kommer fram till en bättre och mer logisk (läs: nedvärderande mot skolan) förklaring till varför man blir otroligt trött och sömnig på lektioner än den att det är syrefattigt och varmt kommer få en megakram av mig. Hoppas Hanna kommer på den.

Kopplade upp mig ordentligt efter skolan också. Kunde kolla e-mail och så vidare. MSN fungerade dock inte till min stora förtret. Kanske måste ändra om proxyserver och grunkemunkor. Det blir inte kul, speciellt eftersom man inte kan få hjälp av någon på IT Services eftersom man har en svensk version av Windows. Men det är fredag nu och det ska firas att vi nu gott i skolan i en vecka.
Vi träffas på Churchill Square och går vidare för att festa loss någonstans. Kanske köper vi bara lite vin och öl och sätter oss på stranden. Kanske går vi och dansar (nej tack) eller så går vi och njuter av den brittiska pubatmosfären.

Och det var då helvete vad den där helikoptern flyger lågt. Dånar i hela huset.
Kanske är dålig ljudisolering. Den är säkert trehundrameter längre upp än vad det låter som.
Det tror jag på.

Jag och Hanna var i det närmsta nykterister under kvällen. Vi hann inte med de andra när de valde och vrakade bland jordgubbar, chips med kycklingsmak(!?) och viner. Jag, Hanna, Johanna, Mårten, Linus, Olle och Jonathan satte oss ned på stranden bland hånglande par för att dricka vin och tjôta. Och vänta på de andra. Sigrid och Emelie kommer efter ett par om och många men och även Astrid och Anna dyker upp. Vi går vidare ett par hundra meter till Miami Hotel där ett par av våra klasskamrater bor och hittar en hel hop med svenskar och sitter på hotellets innergård. Nu kan inte vi hålla oss längre så vi går upp till närmsta ställe som säljer alkohol och skaffar fram två öl att smaka på. Lech och Tyskie – inga höjdare varken det ena eller det andra tyvärr.
Men vi lägger dem i ett badkar på gatan och myser vidare. Efter ett tag får alla för sig att sticka i väg när vi är på toa, men vi hinner snabbt i kapp dem, speciellt när man dividerar om vart man skall gå från Churchill Square. Jag, Hanna och Ida är ute efter mysiga pubar men det gäng vi går efter hamnar på en nattklubb som spelar Backstreet Boys och sånt. Väldigt gay, sade vi och gick tillbaka. Ida säger att det finns massa pubar längsmed den gatan som hon skall gå hem, vi kan väl följa med. Det är billigt också.
Vi passerar stängd pub efter stängd pub. De fåtal som är öppna är fulla med läskiga gubbar och fyllon. Vi hamnar bortanför The Greenhouse Effect och Palmeira Square halvvägs hem till mig innan vi kommer fram till Idas hus. Jättenära stranden. Jag och Hanna vandrar tillbaka till busshållplatsen och kommer hem si så där strax innan tre någon gång.
En jättemysig afton där dagens motionsrunda ingick.

1 kommentar:

Sevy sa...

Gaaah?! Var fan hittade du den phonetics boken för tusen spänn? Jag köpte ju min för 240kr.
Kul att höra att du har det bra! :D

Pusspuss