03 januari 2008

Åshöjdens BK är lika med gemenskap

Jag tycker att det är vidunderligt mysigt när hela familjen kan samlas kring ett och samma intresse. Därför blir jag alltid varm i själen, samtidigt som jag nästan blir äcklad, av familjer där alla medlemmar är sjukligt intresserade av samma sak. Äcklad för att det är läskigt hur man kan bli påverkad av andra även om man inte är helt lika. Men det är en petitess.

I går hade jag, mamma och pappa ett sådant där ögonblick när vi samlades kring en sak och njöt tillsammans. Åshöjdens BK - teveserien. Pappa var såld redan som elvaåring då han läste böckerna skrivna av Max Lundgren. Mamma säger sig kanske ha snappat upp någonting från hennes lillebror då han läste sportserietidningen Buster som liten, där Edward och Bagar'n har varit ständiga huvudpersoner. Hon är dock säker på att hon fastnade vid teveserien som sändes på SVT 1985. Själv har jag läst Buster i ett antal år och streckläste tidningen allt som oftast och Åshöjden inledde alltid högtidsstunden. Jag har minsann till och med upplevt Edward som landslagsman även om han endast spelade i de lägre divisionerna.

Så nu, när SVT givit ut hela serien på DVD, satt jag, mamma och pappa bänkade framför teven i går kväll för att avnjuta två halvtimmeslånga avsnitt. Med en nygrillad toast, lite läsk och ett par chokladbitar var som efterrätt, myste vi tillsammans i vardagsrummet. Det kanske inte är ett ögonblick jag kommer att minnas hela livet, men om jag blickar tillbaka och läser min blogg igen om ett par år, kommer jag säkerligen att minnas det med värme.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mr M!
Café Ivan!

Författaren sa...

anonym
Han måste vara årets sensation på min blogghimmel, alla redan.