28 januari 2009

Monty Python goes 23K

Du kanske minns hur jag skrev om Monty Pythons snillrika drag att genom radera alla klipp av deras sketcher på Youtube kunna öka deras popularitet. De lade sedan upp de populäraste under egen regi, med uppmaningen att vi inte skulle kommentera hur bra/kassa de är, utan köpa deras DVD-utgåvor istället om vi tyckte om det vi såg.

Och gissa vad? Försäljningen har ökat med 23 000 %.

Tjugotretusen.

Nu har jag i och för sig inte gjort mer research än Marcus eller den här bloggartikeln, men bara siffran är fantastisk. Vad än kommentarerna säger om rabatter och liknande - sådan ökning hade inte skett utan Youtube-kuppen.

23k.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mr M!
Fantastiskt. Tjugotretusen! Jag får helt enkelt komma på något liknande (fast nytt, annars fattar ju alla att det inte funkar) när jag ska ta över makten. Världsherraväldet.

Författaren sa...

Anonym
Ja, precis. Tjugotretusen. Snart är det ju slut på allra bra idéer... eller inte. Världsherraväldet kommer troligen.
Så länge du inte röjer din identitet. Jag har hört att det är lätt att bli förföljd då. Styr i bakgrunden. Som en marionettdocka.